KUALA LUMPUR: Baru-baru ini dilaporkan bahawa lebih daripada 600,000 isi rumah golongan berpendapatan pertengahan (M40) telah jatuh ke kumpulan berpendapatan rendah (B40) gara-gara pandemik COVID19.

Ramai dipotong gaji, bergelut untuk terus bernafas malah ada juga hilang punca pendapatan, terseksa untuk memastikan ada makanan di atas meja untuk keluarga setiap hari.

Inilah realiti ketika ini, dimana rakyat kebanyakan tersepit untuk bergerak mencari sumber hidup baharu dalam keterbatasan ruang pada ketika COVID-19 masih belum menunjukkan tanda-tanda mengalah dalam masa terdekat.

Pada masa sama, kita masih juga sedang giat berusaha untuk mencapai imuniti kelompok yang dilihat sebagai satu-satunya jalan keluar daripada permasalahan ini. Namun, tiada apa yang pasti dalam dunia hari ini yang penuh tidak ketidaktentuan.

Dalam kita menongkah ombak dahsyat yang entah bila akan mereda ini, apakah solusinya yang patut dan boleh, dan sedang dilaksanakan barisan kepimpinan negara supaya sebolehnya tiada lagi rakyat yang tergelincir dan gugur dalam peperangan ini?

Dialog Tiga Penjuru: Selamatkan Poket Rakyat bersama Datuk Seri Mustapa Mohamed, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi); Prof. Madya Dr. Mohd Yusof Saari, Ketua Ekonomi Pusat Kajian Pasaran Buruh Masa Hadapan PERKESO; dan Dr Ong Kian Ming, Ahli Parlimen Bangi.

Malam ini jam 8.30, hanya di Saluran 501 dan astroawani.com.