Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Sarawak akan mencadangkan undang-undang baharu untuk mengetatkan kawalan wabak rabies dan program pembasmian.

Timbalan Ketua Menteri Datuk Amar Douglas Uggah Embas berkata Undang-Undang Kecil Pelesenan Anjing 2018 yang baharu akan memperkenalkan langkah-langkah untuk mengawal selia pengurusan haiwan tersebut.

"Mesyuarat dua hala antara Majlis Keselamatan Negara (MSN) dan Pihak Berkuasa Keselamatan Indonesia akan diadakan tidak lama lagi untuk membincangkan kerjasama bagi kawalan pergerakan anjing yang lebih efektif antara Sarawak dan Kalimantan, Indonesia," kata beliau pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa itu di sini pada Selasa.

Beliau berkata Prosedur Operasi Standard (SOP) untuk melaksanakan Langkah-langkah Kawalan Rabies oleh Angkatan Tentera dan Pasukan Gerakan Am (PGA) di sempadan Sarawak-Kalimantan telah diluluskan dan pihak berkuasa tempatan juga diarahkan untuk menguatkuasakan undang-undang kecil termasuk memastikan pemilik anjing mempunyai lesen.

Uggah yang juga pengerusi jawatankuasa berkenaan berkata penduduk dan agensi-aensi berkaitan juga akan mengadakan sekatan jalan dari semasa ke semasa untuk menghalang pergerakan haiwan tersebut.

"Mengikut Ordinan Kesihatan Awam 1999, adalah menjadi kesalahan untuk membawa keluar anjing tanpa kebenaran bertulis daripada pihak berkuasa veterinar negeri dari kawasan yang dijangkiti wabak Rabies di negeri ini.

"Penalti bagi kesalahan ini ialah denda RM5,000 dan penjara tiga bulan atau kedua-duanya jika sabit kesalahan," kata Uggah.

Beliau juga berkata kawalan populasi anjing juga akan ditingkatkan dan pemilik haiwan diingatkan supaya tidak melepaskan anjing mereka dan memastikan haiwan peliharaan itu berada dalam pekarangan rumah.

"Saya telah mengeluarkan Perintah Pemvaksinan Anti Rabies dan juga mengarahkan Jabatan Perkhidmatan Veterinar untuk meningkatkan program vaksinasi bagi meliputi kawasan luar bandar di negeri ini.

Menurut Uggah terdapat kira-kira 300,000 anjing di Sarawak dan setakat ini, lebih 85,000 ekor anjing di seluruh Sarawak telah diberikan suntikan vaksin.

Beliau berkata Jabatan Kesihatan Sarawak juga telah menubuhkan Klinik Gigitan Anjing di Sibu, Kapit and Miri Hospital.

Uggah berkata pihak berkuasa serius dalam usaha untuk membasmi wabak rabies dan menambah sebanyak 10,509 ekor anjing telah "ditidurkan"/dihapuskan sementarab lebih 100,000 vaksinasi dilakukan melibatkan kos RM26 juta bagi program kawalan rabies di negeri ini.

-- BERNAMA