KUALA LUMPUR: Semua organisasi perlu membawa keseronokan bekerja dengan memberi kaunseling kepada pekerja untuk menangani tekanan dan isu kesihatan mental, bagi meningkatkan produktiviti dan kecekapan mereka, kata Senator Datuk Nelson Renganathan.

Dalam kenyataan dikeluarkan Institut Pengurusan Sumber Manusia Malaysia (MIHRM) hari ini, beliau berkata ia satu-satunya cara untuk mencipta masa depan yang lebih cerah untuk semua dengan merebut peluang melalui pembangunan bakat dan program kesihatan mental yang mantap.

Beliau berkata pengurus dan ketua sumber manusia perlu memulakan semula, membentuk semula dan menyusun semula kepada norma baharu dengan menyelesaikan masalah kesihatan mental dalam kalangan semua kakitangan.

"Pandemik telah menunjukkan keperluan untuk memanfaatkan peluang dan kesedaran tentang risiko. Orang ramai mencari kegembiraan dan kebebasan untuk membentuk semula kehidupan mereka. Terdapat kekurangan kaunselor semasa pandemik COVID-19.

"Organisasi perlu mempunyai perancangan berani untuk memperbaiki keadaan kerja pekerja, terutamanya mereka yang mempunyai fikiran terganggu," katanya semasa Anugerah Antarabangsa MIHRM 2021 pada Jumaat.

Nelson berkata kaunseling adalah penting dalam memanfaatkan tenaga kolektif semua pekerja.

"Penemuan menunjukkan trend membimbangkan kehilangan keseimbangan kerja-kehidupan. Kita perlu melakukan sesuatu sebelum ini mula menjejaskan produktiviti dan kesejahteraan pekerja," katanya.

Oleh itu, Nelson menggesa MIRHM memperkenalkan program kaunseling oleh kaunselor profesional kepada organisasi mereka di bawah jabatan sumber manusia.

Sementara itu, dalam kenyataan yang sama, Presiden MIRHM Simon Benjamin bersetuju bahawa kaunseling adalah satu perkhidmatan yang boleh membantu orang ramai belajar menguruskan diri semasa tekanan dan tekanan persekitaran.

"Kaunseling adalah perkhidmatan yang sangat khusus dan hanya profesional harus diambil bekerja untuk mengatasi tekanan di tempat kerja dan rumah. Kaunselor profesional boleh merangsang pertumbuhan peribadi orang lain dan menawarkan bantuan dalam menangani banyak situasi yang menyebabkan tekanan emosi.

"Kekurangan sistem sokongan sedemikian boleh mengakibatkan ketidakharmonian dalam kalangan pekerja," kata Simon, sambil menambah bahawa kaunselor boleh membantu memanfaatkan kapasiti teras pekerja.

Beliau berkata kaunselor juga boleh membantu mewujudkan budaya untuk sinergi yang lebih besar dalam pembelajaran dan pembangunan organisasi.

"Hasilnya, pekerja boleh meningkatkan kesedaran diri mereka dan memperbaiki sebarang kecenderungan tingkah laku negatif untuk menjadikan mereka lebih berkesan sebagai individu dan, seterusnya, berkesan dalam pekerjaan mereka," katanya.

-- BERNAMA