KUALA LUMPUR: Selepas Ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng, kini Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok pula memulakan tindakan mahkamah terhadap Ahli Parlimen Kepala Batas, Siti Mastura Muhammad.

Menurut Teresa, beliau telah mengarahkan peguamnya menghantar surat tuntutan kepada Siti Mastura dan memberi beliau masa tiga hari untuk membalasnya.

Tambahnya, sehingga kini beliau tidak menerima sebarang surat permohonan maaf selepas Ahli Parlimen itu mengeluarkan kenyataan mengaitkan dirinya dan beberapa pemimpin DAP lain sebagai saudara kepada Chin Peng dan menyebarkan ideologi komunis.

“Tentang kenyataan yang dibuat itu, saya telah arahkan peguam saya untuk ambil tindakan ‘defamation’ (fitnah) terhadap beliau.

“Kenyataan yang dibuat oleh Siti Mastura sebenarnya berbaur hasutan…bukan saja perkauman tetapi berbaur hasutan.

“Ini kerana dia mengaitkan saya dan rakan-rakan DAP saya sebagai orang yang menyebarkan ideologi komunisme.

“Kita tahu ideologi komunisme ini sememangnya tidak sejajar dengan sistem demokrasi negara kita. Dia juga nak beritahu orang, kami nak cuba rosakkan sistem demokrasi negara kita,” katanya.

Tambah beliau, Siti Mastura masih belum menarik kenyataan beliau dan kerana itu, beliau membuat keputusan untuk memulakan tindakan mahkamah terhadapnya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media di Bangunan Parlimen pada Khamis.