KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad meluahkan rasa hairan terhadap sikap seorang 'pahlawan' yang bercakap mengenai kedaulatan negara, namun didakwanya membisu mengenai isu penjualan 1,370 hektar tanah yang ditambak di Johor secara pegangan terus kepada rakyat asing.

Bekas Perdana Menteri itu secara sinis turut memerli 'pahlawan' tersebut yang kononnya mahu mempertahankan kedaulatan negara berkaitan isu Pulau Batu Puteh.

Bagaimanapun, Ahli Parlimen Langkawi itu tidak secara jelas menyebut nama individu yang dimaksudkan, namun ia dipercayai merujuk kepada Datuk Seri Najib Razak.

"Semalam saya dengar ada yang cakap berdegar-degar macam pendekar yang mahu pertahan kedaulatan negara berkaitan isu Pulau Batu Puteh.

"Saya agak hairan dengan 'pahlawan' ini, yang pernah umum akan berlayar bila sauh dilabuh, tidak berasa marah atau perlu memperlihat kepahlawanannya apabila 1,370 hektar tanah yang ditambak di Johor dijual secara pegangan terus atau freehold kepada rakyat asing.

"Ini tidak mengambil kira kerosakan alam sekitar yang berlaku terhadap kawasan paya yang kaya dengan biodiversiti dan mengakibatkan nelayan dan penduduk di sekitar kawasan itu terjejas pendapatan dan mata pencarian mereka.

"Bukan saja 'pahlawan' ini tidak memberontak dengan penjualan hartanah itu secara freehold kepada rakyat asing, dia yang menjadi juara merasmi projek itu," katanya ketika membahaskan Bajet 2022 di Dewan Rakyat pada Selasa.

Najib terkilan dengan Dr Mahathir dalam isu Pulau Batu Puteh


Semalam, Najib yang juga Ahli Parlimen Pekan ketika membahaskan Bajet 2022 berkata, beliau terkilan apabila kerajaan Pakatan Harapan (PH) pimpinan Dr Mahathir menarik rayuan terhadap tuntutan Malaysia di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) bagi penghakiman yang memberi kedaulatan Pedra Branca kepada Singapura.

Ini kerana, jelas bekas Perdana Menteri itu terdapat fakta baharu bagi mencabar keputusan yang memihak kepada Singapura.

Pada 9 Mei 2003, Malaysia dan Singapura bersetuju merujuk pertikaian berhubung kedaulatan Pulau Batu Puteh dan dua maritim berdekatan, Batuan Tengah dan Tubir Selatan kepada ICJ.

Malaysia dan Singapura terlibat dalam pertikaian undang-undang sejak 1979 ketika Malaysia mengeluarkan peta yang menunjukkan Pulau Batu Puteh berada di perairan wilayah Malaysia.