KUALA LUMPUR: Kebenaran pergerakan rentas negeri tidak mengundang peningkatan kes COVID-19, sekiranya liputan vaksinasi dalam negara mencapai 90 peratus.

Sebaliknya, Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin berkata, lonjakan kes penularan jangkitan dalam kalangan masyarakat berpunca daripada pengumpulan (congregation).

"Kita telah membuat unjuran apabila kita mencapai 90 peratus vaksin, lebih kurang liputan untuk seluruh penduduk adaalh lebih 60 peratus. Kita akan meningkatkan pemberian vaksin kepada remaja.

"Tetapi kita juga telah buat keputusan bahawa rentas negeri boleh, dan ia tidak akan sebabkan peningkatan kes, tetapi congregation (pengumpulan) yang meningkatkan penularan jangkitan.

"Justeru, membenarkan rentas negeri bukan isu sangat," katanya pada sesi penggulungan usul menjunjung kasih titah diraja bagi kementeriannya, di Dewan Rakyat, hari ini.

Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri berkata rakyat dibenarkan merentas negeri apabila negara mencapai 90 peratus kadar vaksinasi dewasa.