CYBERJAYA: Sistem penyejukan berpusat yang dilaksanakan di Cyberjaya berjaya mengurangkan pelepasan kira-kira 7,000 tan karbon dioksida setahun, berbanding sistem pendingin tradisional, kata Pemangku Pengarah Urusan Cyberview Sdn Bhd Dr Mohd Hafiz Ibrahim.

Bercakap kepada pemberita selepas menghadiri forum yang membincangkan landskap tenaga di Cyberjaya bertajuk 'Mempercepatkan Kecekapan Tenaga Cyberjaya' di sini pada Jumaat, beliau berkata sistem penyejukan berpusat yang dilaksanakan sejak 1999 itu, digunakan di lebih 46 bangunan di Cyberjaya setakat ini.

Beliau berkata sistem tersebut merupakan salah satu inisiatif Cyberview, selaku pembangun hab teknologi milik kerajaan, untuk menjadikan Cyberjaya bandar rendah karbon.

"Inisiatif ini antara rangka kerja standard alam sekitar, sosial dan tadbir urus korporat (ESG) Cyberview bagi pelaksanaan pembangunan lestari Cyberjaya, dalam tempoh lima tahun," katanya.

Dalam rangka kerja berkenaan, Mohd Hafiz berkata pihaknya memberi fokus terhadap kecekapan tenaga, bangunan mampan dan reka bentuk bandar, serta pengurusan sisa mampan kepada kecekapan dalam penggunaan tenaga.

Selain itu, beliau berkata penggunaan tenaga solar sebagai tenaga alternatif melibatkan penggunaan tenaga dalam bangunan, turut menjadi sebahagian fokus mereka untuk menjadikan persekitaran hijau dan lebih bersih di Cyberjaya.

"Sejak 2016, sebanyak RM5 juta telah dilaburkan untuk membangun dan memasang sistem solar di Cyberjaya, termasuk pemasangan panel solar di kawasan tempat letak kereta dan bumbung bangunan," katanya.

Mohd Hafiz berkata terdapat dua syarikat tempatan yang berminat untuk melabur dalam sektor pembangunan solar di Cyberjaya dan ia masih di peringkat perbincangan.

Bagi pembangunan pusat data pada masa akan datang, beliau berkata Cyberview akan memberi tumpuan kepada mobiliti pintar, digital kreatif dan juga penjagaan kesihatan pintar sebagai sebahagian usaha ke arah Cyberjaya menuju bandar pintar.

"Pada masa sama, kita mempunyai rakan strategik seperti Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) menerusi Digital Investment Office (DIO), iaitu platform usaha sama digital dengan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA), untuk memudah cara pusat data atau pelabur yang membuat pelaburan digital," katanya setakat ini terdapat 14 pusat data di Cyberjaya.

Meskipun mengalu-alukan kedatangan pelabur yang berminat untuk membuat pelaburan digital di Cyberjaya, namun pihaknya perlu memilih syarikat yang layak serta mematuhi terma dan syarat ditetapkan, katanya.

"Terdapat kira-kira 500 ekar tanah untuk tujuan membina pusat data, namun kita perlu bersikap selektif dalam memilih pihak atau syarikat pelabur, kerana ia perlu berasaskan kepada strategik dan teknikal," katanya.

Mengenai forum hari ini, Mohd Hafiz berkata ia dianjurkan, bagi membincangkan hala tuju dengan pemain industri landskap tenaga berhubung rancangan kerajaan untuk membentangkan Rang Undang-undang (RUU) Kecekapan dan Pemuliharaan Tenaga, selaras dengan aspirasi menjadikan Cyberjaya bandar rendah karbon menjelang 2030, yang diharap dapat memanfaatkan bandar itu dan ekosistemnya.

-- BERNAMA