KUALA LUMPUR: Seorang lagi suspek disyaki terlibat dengan skandal sebuah syarikat penerbangan ditahan di Bangsar, ibu negara, pada awal pagi Isnin.

Menurut Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Bukit Aman, Datuk Seri Ramli Mohamed Yoosuf, lelaki berusia 40-an itu akan dibawa ke Lokap Berpusat Jinjang, Kuala Lumpur untuk tahanan reman pada jam 10 pagi, pada Isnin.

"Sementara itu, reman suspek utama bergelar 'Datuk' tamat pada hari ini dan akan dibebaskan dengan jaminan polis.

"Setakat ini JSJK PDRM telah merampas 12 buah kenderaan dari dua suspek, dokumen berkaitan i-Serve Technology dan Vacation Sdn Bhd, enam jam tangan mewah, 8 beg tangan mewah, dua komputer riba, satu CPU dan 10 items barang kemas.

"Siasatan masih diteruskan dengan fokus semakan dokumen penting dalam transaksi perniagaan i-Serve," katanya dalam satu kenyataan, pada Isnin.

Pada Ahad, Ramli memaklumkan reman seorang pengasas bersama dan pemegang saham sebuah syarikat penerbangan bergelar 'Datuk' yang ditahan pada 17 Okt lepas dilanjutkan hingga Isnin.

Bagaimanapun, isteri dan anak lelaki ahli perniagaan itu dibebaskan.

Beliau berkata beberapa individu yang terdiri daripada rakan perniagaan dan pelabur akan dipanggil untuk membantu siasatan di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001.

Sementara itu, Ramli berkata sejak siasatan bermula, pihaknya telah membekukan lebih 15 akaun bank milik individu terbabit berjumlah hampir RM5 juta.

Pada Selasa lepas, media melaporkan polis telah menahan ahli perniagaan berusia 57 tahun itu bersama isteri, 55, dan anaknya, 26, di rumah mereka di Shah Alam, Selangor.