GEORGE TOWN: Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (SPPP) yakin lima feri ikonik yang telah diserahkan kepada tiga syarikat yang berkelayakan bagi tujuan pengubahsuaian kepada rangkaian tarikan pelancong mampu merangsang industri pelancongan negeri.

Pengerusinya, Datuk Tan Teik Cheng berkata syarikat berkenaan akan mengubah suai feri-feri ikonik itu kepada sebuah muzium terapung, dua feri pelancongan dan dua restoran terapung.

"Mesyuarat Lembaga Pengarah SPPP pada pertengahan bulan Jun telah meluluskan tiga syarikat itu untuk mengubah suai dan mengendali lima feri ikonik tersebut sepanjang 15 tahun.

"Di samping itu, syarikat yang mengambil alih feri berkenaan juga mesti menyerahkan wang jaminan RM200,000 setiap feri kepada SPPP," katanya dalam kenyataan hari ini.

Katanya syarikat Printhero Merchandise (M) Sdn Bhd, yang berpengalaman dalam mengendalikan kedai cenderamata di Stesen Bawah Bukit Bendera, Muzium Negara dan Muzium Perak, akan mengubah suai Feri Pulau Pinang kepada muzium terapung terletak di Tanjung City Marina.

Tan berkata muzium ini akan terdiri daripada pameran bergambar, visual, kedai cenderamata, kafe dan tempat fotografi bagi memastikan Muzium Feri Pulau Pinang ini akan mengembalikan nostalgia tentang sejarahnya kepada semua pelawat muzium.

Syarikat Chuen Shin Aquaculture Sdn Bhd pula memperoleh hak untuk mengubah suai Feri Pulau Kapas dan Feri Pulau Payar kepada restoran terapung, yang kedua-dua feri akan ditempatkan berhampiran Pulau Jerejak.

Syarikat ini juga mengendali beberapa restoran makanan laut serta mempunyai pengetahuan maritim, oleh itu, pelancong boleh menikmati makanan laut di restoran terapung, sambil menghadap Selat Pulau Pinang dan menikmati pemandangan dua jambatan Pulau Pinang.

Seterusnya, Tan berkata syarikat Kantan Jaya telah memperoleh hak untuk mengubah suai Feri Pulau Undan dan Pulau Talang-Talang kepada feri pelancongan, yang akan berlabuh di Swettenham Pier dan hanya membawa penumpang tanpa kenderaan.

"Feri pelancongan ini akan mempunyai restoran, bilik persidangan, restoran untuk majlis jamuan dan perkahwinan, menjual produk tempatan, kedai cenderamata dan lain-lain.

"Syarikat Kantan Jaya mempunyai pengalaman selama 40 tahun dalam bidang perkapalan dan berupaya menyelenggara feri. Kelebihan ini membolehkan Syarikat Kantan Jaya memastikan perkhidmatan feri pelancongan disediakan secara berterusan," katanya.

-- BERNAMA