KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan tidak hilang kelayakan untuk bertanding dalam pilihan raya walaupun membayar kompaun RM1.1 juta sebagai penyelesaian terhadap dua pertuduhan jenayah yang dihadapinya di mahkamah, kata peguamnya.

Menurut peguam beliau, jaminan itu diberikan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) semasa rundingan penyelesaian kes berkenaan dengan Jabatan Peguam Negara, sejak awal tahun ini.

Dalam kenyataan Firma Tetuan Shahrul Hamidi dan Haziq yang mewakilinya, jaminan SPR tersebut membawa kepada keputusan anak guam mereka untuk menilai pembayaran kompaun sebagai jalan penyelesaian yang terbaik.


Peguam | Ahmad Maslan tidak hilang kelayakan calon PRU

"Penyelesaian ini adalah bukan pengakuan bersalah Datuk Seri Ahmad Maslan terhadap pertuduhan-pertuduhan yang dikenakan ke atas beliau dan proses penyelesaian ini dibuat menurut undang-undang dan telah melalui proses yang telus dan teratur.

“Proses penyelesaian ini adalah semata-mata bagi tujuan kes ini dan tiada sebarang kaitan dengan apa-apa faktor politik atau luaran dan tidak melibatkan mana-mana orang atau agensi lain selain agensi siasatan dan agensi pendakwaan yang terlibat,” kata kenyataan itu.

BACA: Ahmad Maslan bebas tuduhan gagal isytihar RM2 juta, beri kenyataan palsu

BACA: Kompaun terhadap Ahmad Maslan adalah tindakan punitif - SPRM

Perlembagaan Persekutuan menetapkan seseorang hilang kelayakan sebagai calon pilihan raya sekiranya disabitkan kesalahan dan dihukum penjara tidak kurang setahun atau denda tidak kurang RM2,000.

Tetuan Shahrul Hamidi dan Haziq turut mendedahkan proses penyelesaian itu mengambil masa hampir setahun sebelum direkodkan di mahkamah.

Ia juga memperincikan komunikasi antara mereka dengan pihak SPR sehingga membawa kepada penarikan balik kes.