KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi diberitahu bahawa pihak pembelaan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dalam kes membabitkan dana Yayasan Akalbudi (YAB) tidak boleh mengambil bahagian secara berkesan dalam prosiding mencabar kredibiliti saksi pembelaan ketiga melainkan pihak pendakwaan mengubah status kenyataan yang menimbulkan perbalahan itu.

Peguam Datuk Hisyam Teh Poh Teik berkata dokumen tiga muka surat yang mengandungi kenyataan pengarah Syarikat Pembinaan Teknik Sempurna Sdn Bhd, Jefri Jamil, yang diklasifikasikan sebagai sulit mengikut Akta Rahsia Rasmi (OSA) perlu dinyahklasifikasikan.

"Kami tidak boleh mengambil bahagian secara berkesan. Mereka (pendakwaan) perlu menyahklasifikasikan, supaya ia adil dan saksama, jadi Yang Arif boleh mengarahkan pihak pendakwaan supaya memberi kami satu salinan. Tanpanya, kami tidak boleh berbuat apa-apa," katanya.

Pada 22 Sept, Hakim Datuk Collin Sequerah membenarkan permohonan pihak pendakwaan untuk mencabar kredibiliti Jefri, menurut Seksyen 155 Akta Keterangan 1950.

Hisyam berkata pihak pembelaan berpegang kepada kes Lim Kit Siang melawan Pendakwa Raya pada 1980 yang menyatakan mahkamah tidak mempunyai kuasa untuk mewujudkan hak bagi mana-mana orang untuk mengabaikan peruntukan di bawah OSA atau mana-mana undang-undang lain.

"Ini bermakna walaupun hakim Mahkamah Tinggi memerintahkan supaya kenyataan sulit Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dikemukakan kepada peguam Zahid, perintah sedemikian tidak akan sah kerana ia boleh melanggar OSA. Kerana itu, peguam pada dasarnya tidak akan dapat mengambil bahagian dalam prosiding mencabar kredibiliti," katanya.

Sementara itu, Timbalan Pendakwa Raya Datuk Raja Rozela Raja Toran berhujah bahawa peguam tidak perlu mengambil bahagian dalam prosiding itu kerana ia hanya antara Jefri dan hakim.

Beliau berkata Jefri akan diberi peluang untuk menjelaskan mengapa terdapat percanggahan dalam kenyataan itu dan mahkamah boleh menilai kenyataan tersebut.

Raja Rozela berkata adalah salah apabila menganggap dokumen yang diklasifikasikan di bawah OSA dilarang sama sekali ditunjukkan kepada mahkamah.

"OSA bertujuan untuk menghalang pendedahan tanpa kebenaran atau penggunaan tanpa kebenaran dokumen yang diklasifikasikan sebagai rahsia rasmi dan tiada dalam peruntukannya menghalangnya daripada dikemukakan di mahkamah sebagai sebahagian daripada prosiding.

"Saya seorang pegawai awam dan begitu juga mahkamah ini dan ini adalah prosiding kehakiman. Dengan mengemukakan kenyataan OSA, bahagian tertentu kenyataan itu tidak akan membuat pembelaan bertanggungjawab jika ia ditunjukkan di mahkamah. Memiliki atau menentang OSA, tiada siapa yang akan didakwa untuk itu," katanya.

Hakim kemudian menyoal pihak pendakwaan sama ada mereka boleh menyahklasifikasi kenyataan SPRM Jefri untuk prosiding mencabar kredilibiti itu dan membuat permohonan rasmi untuk menyahklasifikasi kenyataan itu kepada pihak berkuasa yang berkenaan.

Raja Rozela berkata beliau tidak diberi kuasa untuk menyahklasifikasi dokumen berkenaan, bagaimanapun akan mempertimbangkan untuk menelitinya selepas ia (menyahklasifikasi) dicadangkan oleh hakim.

Pihak pendakwaan memohon prosiding mencabar kredibiliti saksi itu apabila menyoal balas Jefri, yang memberi keterangan bahawa beliau telah memberikan kenyataan kepada SPRM pada 2018, tetapi tidak dapat mengingati kandungannya.

Ahmad Zahid, 69, menghadapi 47 pertuduhan iaitu 12 pertuduhan pecah amanah, lapan pertuduhan rasuah dan 27 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan puluhan juta ringgit milik YAB.

Prosiding bersambung esok.



-- BERNAMA