IPOH: Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah telah memperkenankan permohonan pensyarah Pusat Islam, Universiti Oxford, United Kingdom, Datuk Dr Afifi Al-Akiti untuk mengundur diri sebagai Orang Kaya-Kaya Imam Paduka Tuan Perak merangkap Penasihat Rasmi Sultan Perak dalam hal ehwal Islam.

Setiausaha Dewan Negara Perak, Datuk Seri Ayob Hashim berkata, Orang Besar Delapan dan Ahli Rasmi Dewan Negara Perak itu telah mengutus surat bertarikh 15 Mei, memohon perkenan Sultan Nazrin untuk mengundurkan diri daripada penyandang gelaran berkenaan.

Menurutnya, surat itu telah diangkat sembah untuk pertimbangan Sultan Nazrin.

“Baginda menzahirkan penghargaan atas segala khidmat yang diberikan oleh Datuk Dr Afifi Al-Akiti dalam tempoh menyandang gelaran Orang Kaya-Kaya Imam Paduka Tuan dan berkenan menerima permohonan tersebut untuk dikuatkuasakan 15 Mei 2022,” katanya dalam kenyataan, di sini, hari ini.

Sementara itu, di dalam surat permohonan yang turut dilampirkan, Dr Afifi berkata, sejak dua minggu kebelakangan ini, tular bahan-bahan tertentu di media sosial yang bertujuan mencemarkan nama beliau.

“Saya memilih untuk tidak mahu mengulas atau memberi sebarang jawapan yang boleh mencetuskan berlaku perdebatan berpanjangan yang tidak memberikan sebarang manfaat.

“Bahan-bahan yang ditular juga kelihatan mempersoalkan kesesuaian peranan saya dengan institusi istana dan mempertikaikan peranan saya dengan urusan hal ehwal agama Islam,” katanya.

Dr Afifi berkata, beliau mengutus surat itu kerana insaf jika ia berlarutan dan tidak dibendung, akan menjejaskan darjat kemuliaan Raja Pemerintah dan institusi istana.

“Keputusan ini saya lakukan atas rasa tanggungjawab dan sifat taat setia seorang rakyat kepada Sultannya demi melindungi darjat kemuliaan Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak tidak dicacatkan, begitu juga untuk mengelak institusi istana daripada dicemari,” ujarnya.

Baru-baru ini tular di media sosial, video berdurasi 3 minit 24 saat memaparkan visual dari sudut tepi imej seorang lelaki yang dikatakan tokoh agama dan penasihat sultan sedang berhibur di sebuah kelab malam.

Afifi telah dimasyhurkan sebagai Orang Kaya Delapan Perak yang membawa gelaran Orang Kaya-Kaya Imam Paduka Tuan pada 5 November 2018.


BERITA BERKAITAN

Dr Afifi ulama Melayu pertama di Oxford, fatwa jadi rujukan dunia 

Isu video tular mirip penasihat agama Majlis Raja-Raja: "Saya ada tonton video itu, tapi ..." - MB Perak