Saya mendapati bahawa kes buli ini didorong oleh rasa tidak puas hati pembuli sama ada melalui suara yang tidak didengari atau sesuatu yang tidak terjadi mengikut yang dikehendaki.

Kita berbalik kepada ajaran agama, menurut ajaran Islam, nafsu merupakan faktor dalaman yang merupakan punca terjadinya kes buli dan bisikan syaitan yang merupakan faktor luaran.

Sebagai contoh, dalam gejala gangsterisme yang berlaku, nafsu mendorong gejala ini supaya sentiasa mengejar kuasa atau pengaruh termasuk populariti.

Cara menanganinya pula adalah melalui menyalurkan tenaga yang dibazirkan melalui pembulian ini ke arah yang betul seperti menyalurkan ke arah kumpulan nafsu baik.

Ini termasuklah mewujudkan 'inter religion council' di peringkat sekolah menengah atas bagi mengembangkan mental dan emosi atau psikologi pelajar mengikut agama dan kepercayaan masing-masing.

Selari dengan sistem baru persekolahan yang melibatkan ibubapa dan guru-guru dalam perkembangan minda, emosi, sahsiah atau moral, dan pembelajaran murid- murid.

Bagi perkembangan I.Q. pelajar yang sedang membesar pula, mereka haruslah diajar apa erti sebenar penegasan dan disiplin serta pembangunan yang seimbang.

Manusia hidup seperti kitaran roda. Ada masanya di atas, ada masanya di bawah. Dengan disiplin yang tinggi, para pelajar haruslah diajar bertegas dalam setiap perkara yang dilakukan sama ada hendak maju atau hendak terkebelakang.

Pengajaran ini paling baik diajar melalui contoh yang baik. Oleh itu guru juga memainkan peranan sebagai pemimpin.

Matthew Klein