Suspek penculikan dua wanita termasuk seorang pelancong China dari sebuah resort di Pulau Singgahmata, Semporna pada Rabu malam dipercayai mempunyai kaitan penglibatan dengan kes penculikan di Pulau Pom-Pom dan Pulau Sipadan.

Ketua Pengarah Kawasan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM), Datuk Mohammad Mentek memberitahu bahawa seorang daripada penculik tersebut dipercayai terlibat dengan kes penculikan di Pulau Pom-Pom pada tahun lalu.

“Selebihnya pula kita percaya pernah terlibat dalam kes penculikan di Pulau Sipadan pada tahun 2000 dan penculikan yang dilakukan ini adalah hanya untuk menuntut wang tebusan dan mereka ini dipercayai sangat agresif dan aktif di selatan Filipina,” katanya.

Kidnap

Pihak ESSCOM yakin bahawa kedua-dua tebusan tersebut kini berada di suatu lokasi di selatan Filipina.

“Kita sudah mengenal pasti lokasi dimana mereka disembunyikan dan kedua-duanya berada dalam keadaan baik,”.

Mohammad berkata terdapat kemungkinan bahawa adanya penglibatan rakyat tempatan yang berasal dari Filipina yang memberi maklumat kepada penculik-penculik tersebut.

Dalam perkembangan yang sama juga, 15 pekerja asing di Singgahmata Adventures Reef and Resort tersebut telah ditahan kerana tidak mempunyai dokumen pengenalan diri yang sah.

“Tindakan tegas akan diambil terhadap majikan dan pengusaha resort yang didapati menggaji pekerja asing tanpa dokumen sah. Telah berulang kali peringatan yang sama diberi termasuk ketika pertemuan dengan pengusaha resort atau pusat pelancongan Sabah baru-babru ini namun ramai lagi yang tidak mahu mematuhinya dan disebabkan itu kita tidak akan berkompromi dalam hal ini,”.

Semalam, Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib dilapor oleh media sebagai berkata seorang wanita warga China dan seorang pekerja resort rakyat Filipina diculik dari Singgahmata Adventures Reef and Resort oleh sekumpulan tujuh lelaki bersenjata, dalam kejadian pukul 10.30 malam Rabu.

Wanita warga China itu yang juga seorang pelajar dikenal pasti sebagai Gao Hua Yua, 29, dari Shanghai manakala pekerja resort pula dikenali sebagai Marcy Dayawan atau Mimi, 40.

Resort di atas air dengan 60 bilik yang beroperasi sejak lebih 10 tahun lepas itu berkedudukan kira-kira dua batu nautika dari pekan Semporna.

Mohammad juga berkata pada 26 Mac lepas, pasukan keselamatan Esscom mengesan lima bot cuba memasuki perairan Semporna, dipercayai untuk melakukan penculikan namun berjaya dipintas oleh pasukan keselamatan.