Jabatan Kesihatan Perak meminta syarikat penyelenggaraan pendawaian memeriksa panel di katil pesakit bagi hospital yang berusia lebih 10 tahun di negeri ini.

Pengarahnya Datuk Dr Juita Ghazalie berkata pemeriksaan itu penting bagi memastikan panel berada dalam keadaan baik untuk mengelak insiden tidak diingini termasuk kebakaran.

"Saya akan mengemukakan permohonan kepada Kementerian Kesihatan bagi tujuan penyelenggaraan itu kerana kos penukaran panel lama jika perlu adalah tinggi," katanya kepada pemberita selepas melawat Klinik Kesihatan Taiping di sini hari ini.

Dr Juita mengulas mengenai insiden percikan api di Wad 5B Hospital Raja Permaisuri Bainun yang berlaku kira-kira pukul 11.16 malam tadi akibat litar pintas pada plag katil.

Menjelas lanjut, Dr Juita berkata litar pintas di wad lelaki itu pada panel sepanjang 2.1 meter hanya melibatkan sebuah katil sahaja.

"Semasa kejadian wad itu mempunyai 43 pesakit lelaki dan tiada yang mengalami kecederaan termasuklah kakitangan," katanya sambil menambah wad itu telah wujud sejak 1980.

Tambah Dr Juita beliau telah meminta semua pengarah di 15 hospital kerajaan seluruh Perak supaya meminta syarikat penyelenggara memeriksa pendawaian elektrik di hospital masing-masing.

"Setakat ini Hospital Teluk Intan telah membuat pemeriksaan dan panel elektrik dalam keadaan baik," katanya.

Dalam perkembangan lain, Dr Juita berkata Klinik Kesihatan Taiping yang ditutup sementara berikutan kejadian siling runtuh akibat hujan lebat semalam akan dibuka semula esok.

Insiden pada 12.10 tengah hari itu membabitkan siling di ruang menunggu makmal runtuh akibat limpahan air daripada alur air hujan di tingkat atas. -- BERNAMA