MELAKA: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Melaka menahan seorang Pengarah Bahagian Pengurusan Fasiliti di sebuah universiti awam selepas dipercayai menerima rasuah sebuah kereta bernilai lebih RM170,000.

Pengarahnya, Mohd Shahril Che Saad berkata, suapan itu diterima daripada syarikat kontraktor di Klang, Selangor sebagai dorongan untuk memperoleh tender terbuka bernilai lebih RM1.6 juta.

Katanya, suspek lelaki berusia lingkungan 50-an itu ditahan kira-kira pukul 3 petang tadi di pejabat SPRM Melaka di Alai selepas diminta hadir untuk memberi keterangan.

“Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Negeri Melaka pada petang ini telah menahan Pengarah Bahagian Pengurusan Fasiliti, Gred J52 di salah sebuah universiti awam ketika diminta hadir membantu siasatan.

“Suspek disyaki telah menerima sebuah kenderaan jenis Honda Accord yang dianggarkan bernilai RM174,500 daripada seorang pemilik syarikat kontraktor di Klang, Selangor sebagai dorongan untuk memperoleh tender terbuka bernilai RM1,654,350,” katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan hari ini.

Tambah beliau, suspek akan dibawa ke Kompleks Mahkamah Ayer Keroh pada pagi Selasa bagi mendapatkan perintah tahanan reman.

Siasatan akan dilakukan mengikut Seksyen 17(a) Akta SPRM 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun atau denda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan atau RM 10,000 mengikut mana-mana yang lebih tinggi.