KUCHING: Dua pengarah projek dibebaskan dengan jaminan selepas permohonan reman terhadap mereka ditolak Mahkamah Majistret Kuching hari ini berhubung dakwaan terlibat dalam kes tuntutan palsu berjumlah RM1.3 juta.

Majistret Zaiton Anuar dalam keputusannya, membebaskan individu berusia 43 dan 46 tahun hari ini yang disiasat di bawah Seksyen 18 Akta SPRM 2009.

Terdahulu, pegawai penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengemukakan permohonan reman tujuh hari terhadap kedua-dua bagi membantu siasatan lanjut.

Ia susulan tangkapan seorang pengarah urusan syarikat swasta yang disyaki terlibat pemalsuan tuntutan melibatkan pembinaan tebingan sungai bagi projek bekalan air bersih di Tanjung Manis pada tahun 2013.

Kedua-duanya ditahan pada jam sekitar 5.05 dan 5.50 petang Khamis di pejabat SPRM di sini.

BACA: Tuntutan palsu RM1.3 juta, pengarah urusan syarikat swasta direman

Difahamkan, kerja-kerja pembinaan bagi Riverbank Filtration (RBF) Pakej 1 bagi projek tersebut dilaksanakan tidak mengikuti spesifikasi kontrak dan terdapat tuntutan yang mengandungi butiran palsu.

Sehubungan itu, peguam mewakili suspek pertama berusia 43 tahun, Roger Chin dan Sim Hui Chuang berkata, sekiranya projek dilaksanakan adalah tidak mengikuti spesifikasi kontrak, ia merupakan kes sivil dan tidak melibatkan tuntutan palsu.

Katanya ia hanya membabitkan isu kecacatan pada projek dan pihak kontraktor boleh diarahkan untuk membaiki semula projek tersebut.

“Perkara ini telah dikemukakan kepada tribunal untuk diputuskan pada 11 Januari 2018 dan pihak tertentu sebaliknya telah diarahkan untuk membayar anak guam saya.

“Malah mereka juga boleh menyediakan kesemua dokumen lengkap kepada SPRM berhubung projek tersebut,” kata Roger ketika ditemui di luar mahkamah selepas prosiding.

Untuk itu, jelas Roger, tiada keperluan bagi SPRM untuk menahan reman kedua-dua lelaki terbabit.