LANGKAWI: Kementerian Pertahanan (Mindef) memberikan kuasa sepenuhnya kepada Tentera Laut (TLDM) dan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) serta Tentera Darat Malaysia (TDM) dalam menentukan hal berkaitan pembelian aset baharu pada masa hadapan mengikut keperluan pasukan itu.

Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata ia bagi memastikan tidak berlaku sebarang ketirisan, pembaziran serti aktiviti rasuah dalam pembekalan sumber kewangan kepada ketiga-tiga cabang ketenteraan berkenaan.

"Penting dalam kekangan yang terpaksa kita hadapi selepas COVID-19, biarlah pihak end user tentukan (berkaitan pembelian aset), maknanya TLDM, TUDM dan TDM menentukan priority aset yang (mereka) perlukan.

"(Atas) sebab itu kita kena bincang dengan kementerian samada di pihak Kementerian Kewangan atau EPU (Unit Perancang Ekonomi), (untuk) tengok kemampuan kerajaan bagi membiayai dan memenuhi priority yang ditetapkan.

"Mindef pula tugasnya, untuk memastikan proses perolehan itu berjalan dengan lancar dan dipenuhi dengan secepat mungkin, secara telus dan tidak membazir... tidak ada tempat untuk rasuah ketirisan kerana dalam kekangan kita (hadapi) setiap satu sen itu penting, untuk kita bekalkan ketiga-tiga perkhidmatan kita ini," katanya.

Hishammudin berkata demikian ketika sidang media selepas menyaksikan Eksesais Taming Sari Siri 21 Tahun 2022 diperairan Selat Melaka Utara dekat sini, pada Ahad.

Eksesais berkenaan melibatkan 1,250 warga TLDM, TUDM, dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) yang turut melibatkan 10 buah kapal, lima fast combat boat, tiga pesawat TLDM, tiga pesawat TUDM dan dua pesawat Maritim Malaysia.

Dalam eksesais itu juga, tembakan menggunakan misil EXOCET MM40 yang dilancarkan dari KD Lekir tepat mengenai sasaran yang berada di jarak 36 kilometer atau 20 batu nautika.