Timbalan Pengarah dari Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas tiga pertuduhan menerima rasuah berjumlah RM87,000 melibatkan kelulusan projek Pemberian Perkhidmatan Sejagat (USP) pada 2015 dan Januari lalu.

Tertuduh Mohd Iskandar King, 42, yang juga Timbalan Pengarah Bahagian Hal Ehwal Pos dan E-Dagang SKMM membuat pengakuan selepas pertuduhan dibacakan dihadapan Hakim Azura Alwi.

Mengikut pertuduhan pertama, dia didakwa secara rasuah menerima suapan wang tunai berjumlah RM50,000 daripada seorang Pengarah Syarikat Golden Sunrise Ventures Sdn Bhd dan pakar runding bagi Syarikat OCK Setia Engineering Sdn Bhd, Mohamed Kamil sebagai upah untuk tertuduh dan balasan telah membantu mendapatkan projek Universal Service Provider (USP) Time 3 Extension Phase 1 daripada Suruhanjaya itu.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di IOI City Mall Putrajaya pada 8 malam, 9 Januari lalu.

Jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali nilai suapan atau RM10,000 mana yang lebih tinggi mengikut Seksyen 16 (a)(B) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 dan Seksyen 24 Akta yang sama.

Manakala bagi pertuduhan kedua dan ketiga, tertuduh didakwa menerima dua cek masing-masing bernilai RM18,500 atas nama isterinya, Nur Ellina Abdul Sukor dan namanya sendiri daripada seorang lelaki Mohd Azuzi yang mana tertuduh mengetahui individu itu mempunyai hubungan dengan kerja rasminya di Bukit Jalil Golf and Country Resort kira kira jam 5 petang pada 23 Jun 2015.

Mohd Iskandar turut berdepan satu pertuduhan pilihan iaitu menerima wang tunai RM50,000 daripada individu yang sama di sebuah restoran di IOI City Mall Putrajaya kira kira jam 8 malam pada 9 Januari lalu.

Jika sabit kesalahan atas pertuduhan kedua, ketiga dan pilihan, tertuduh boleh dijatuhi hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua duanya sekali mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan.

Mahkamah bagaimanapun membenarkan tertuduh diikat jamin RM20,000 dengan seorang penjamin bagi kesemua pertuduhan serta syarat tambahan pasport tertuduh diserahkan kepada mahkamah.

Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya SPRM, Siti Noor Hafizan Zakaria manakala tertuduh diwakili peguam R. Sivahnanthan.

Kes disebut semula 16 Januari depan.