Tindakan kerajaan Kelantan menarik balik saman terhadap kerajaan Persekutuan dan Petroliam Nasional Berhad (Petronas) berkaitan tuntutan royalti minyak membuktikan semangat federalisme yang terjalin antara negeri dan Persekutuan.

Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata kerajaan Pusat dengan itu mengucapkan terima kasih kepada kerajaan Kelantan yang mahu isu tuntutan royalti itu dapat diselesaikan dengan baik demi kebaikan bersama.

"Bagi pihak Pusat kita mengucapkan terima kasih kepada kerajaan negeri Kelantan yang mengambil inisiatif menarik semula saman pada 28 Jun lalu dan ia telah selesai (di mahkamah).

"Ia membuka ruang kukuh semangat federalisme di antara Kelantan dan Pusat seperti mana yang dikehendaki Perdana Menteri (Tun Dr Mahathir Mohamad) yang mahu melihat suasana kondusif dapat diwujudkan," katanya kepada pemberita di sini.

Sebelum itu Mohamed Azmin bersama Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob mempengerusikan mesyuarat Majlis Tindakan Negeri (MTNg) Kelantan di Bilik Gerakan Negeri, Kota Darul Naim di sini, hari ini.

Pada 28 Jun lalu, Mahkamah Tinggi memutuskan pertikaian berhubung isu tuntutan royalti minyak membabitkan Kelantan dan Kerajaan Persekutuan selesai apabila Kerajaan Negeri menarik balik tuntutan saman yang difailkan sembilan tahun lepas melalui notis pemberhentian.

Sehubungan itu, Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Ahmad Bache membatalkan saman berkenaan tanpa sebarang perintah berhubung kos dan tanpa kebebasan untuk memfailkan semula.

Mengulas perkara itu lagi Mohamed Azmin berkata kerajaan Persekutuan akan menyegerakan pembayaran royalti kepada Kelantan apabila semua perkara berbangkit selesai.

Ahmad yang diminta mengulas perkara yang sama berkata kerajaan Kelantan telah memenuhi segala syarat-syarat untuk mendapatkan royalti minyak itu dan yakin kerajaan negeri akan menikmati royalti berkenaan tidak lama lagi.

-- BERNAMA