KUALA LUMPUR: Pelan Transformasi Koperasi Malaysia (TransKoM) 2021-2025 akan meningkatkan rantaian nilai ekonomi ahli koperasi terutamanya daripada golongan B40.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MEDAC), Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, ia sekali gus akan mengukuhkan bakat dan pembangunan modal insan.

“Kami perlu mempertingkatkan soal kebolehan, ilmu, kebolehan pentadbiran ahli-ahli koperasi, pentadbiran koperasi dan sebaginya untuk memacukan koperasi ke hadapan,” kata Wan Junaidi pada satu taklimat media khas pada Selasa.

Beliau berkata pelan transformasi tersebut juga akan membantu meningkatkan tahap sosioekonomi selain membentuk ekosistem yang holistic dan kondusif bagi menyokong pertumbuhan mampan koperasi.

Dalam perkembangan berkaitan, menerusi TransKoM, MEDAC menyasarkan lima peratus sumbangan koperasi kepada Keluaran Dalam Negara Kasar menjelang 2025 dan RM60 bilion sumbangan perolehan koperasi.

“Ketika ini, sektor koperasi hanya menyumbang hanya sekitar tiga ke empat peratus kepada KDNK.

“Jika dilihat pada dasar ‘dollar and cents”, ia memang banyak. Tetapi kalau dilihat dari segi sumbangan daripada 6.1 juta ahli dan 14,625 koperasi, ia masih jauh daripada mencukupi dan memuaskan pandangan saya,” katanya.

TransKom merupakan perancangan jangka masa lima tahun MEDAC yang menggariskan matlamat dan langkah strategik komprehensif bagi memastikan Gerakan Koperasi dapat memberi manfaat lebih besar dan menyeluruh kepada kesejahteraan anggota ahli, masyarakat serta memastikan koperasi lebih berdaya saing, lestari serta mampan.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin akan menyempurnakan pelancaran TransKom pada 30 Mac ini.