Bahagian Counter Terrorism Cawangan Khas, Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah menangkap tujuh individu yang disyaki terbabit aktiviti pengganas Daish di Sabah dan Selangor.

Menurut Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar, tangkapan dilakukan antara 8 hingga 12 Mac itu melibatkan lima lelaki dan dua wanita berusia antara 18 hingga 36 tahun.

Dalam operasi di sekitar Sabah dan Selangor itu, mereka yang ditahan melibatkan dua rakyat Malaysia, tiga warga negara Filipina bertaraf pemastautin tetap dan dua warganegara Filipina.

"Tangkapan pertama pada 8 Mac 2017 di Kota Kinabalu, Sabah, melibatkan dua suspek lelaki anggota kumpulan pengganas Daish yang terdiri daripada seorang warganegara Filipina pemastautin tetap Malaysia dan seorang warganegara Filipina. Mereka masing-masing berusia 27 tahun dan 18 tahun, serta bekerja sendiri.

"Suspek warganegara Filipina pemastautin tetap Malaysia tersebut disyaki terlibat dalam aktiviti mengumpulkan dana untuk disalurkan kepada Dr. Mahmud Ahmad dan Mohamad Joraimee Awang Raimee," ujar Khalid dalam satu kenyataan, hari ini.

Joraimee merupakan warganegara Malaysia yang telah menyertai kumpulan pengganas Daish di selatan Filipina sejak tahun 2014.

Manakala suspek warganegara Filipina tersebut merupakan anggota kumpulan pengganas Daish yang telah berbai’ah dengan Isnilon Hapilon, salah seorang pemimpin kanan kumpulan pengganas Abu Sayyaf di Basilan yang merupakan ahli kumpulan pengganas Daish di selatan Filipina.

Sementara itu, tangkapan kedua pada 9 Mac 2017 di Sandakan, Sabah pula, melibatkan tiga suspek yang terdiri daripada dua warganegara Filipina pemastautin tetap Malaysia dan seorang warganegara Malaysia.

"Kedua-dua suspek warganegara Filipina pemastautin tetap Malaysia berkenaan, masing-masing berusia 53 tahun (wanita) dan 40 tahun (lelaki), bekerja sebagai penjual tiket feri dan buruh."

"Sejak penghujung tahun 2016, kedua-dua mereka telah menguruskan penyusupan masuk tiga anggota kumpulan pengganas Daish dari Indonesia ke selatan Filipina melalui Sabah.

Manakala seorang lagi suspek warganegara Malaysia berusia 31 tahun (wanita) yang bekerja di Lapangan Terbang Sandakan sebagai pegawai pemeriksa dokumen Jabatan Imigresen juga turut disyaki terlibat dalam membantu kemasukan individu yang tidak mempunyai dokumen perjalanan yang sah, termasuk anggota kumpulan pengganas Daish dari Indonesia dan Malaysia untuk menyusup masuk/keluar ke Filipina melalui Sabah.

Seorang lagi suspek lelaki warganegara Filipina berusia 36 tahun yang ditangkap pada 9 Mac 2017 di Sandakan, Sabah, bekerja sebagai mekanik kereta. Dia merancang untuk berlepas ke Syria bagi menyertai kumpulan pengganas Daish.

Suspek terakhir ialah seorang lelaki warganegara Malaysia yang ditangkap pada 12 Mac 2017 di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang.

"Beliau yang berusia 36 tahun, adalah bekas pembantu perubatan di Hospital Jerantut, Pahang yang telah berlepas ke Istanbul pada Oktober 2016 dalam perancangan untuk menyusup masuk ke Syria.

"Tujuan beliau adalah menyertai kumpulan pengganas Daish dengan bantuan Abu Fateh iaitu seorang anggota kumpulan pengganas Daish berasal dari Sulawesi, Indonesia. Pada 16 Januari 2017, beliau telah ditangkap oleh pihak berkuasa Turki bersama-sama beberapa anggota kumpulan pengganas Daish
warga Indonesia," katanya.

Ketujuh-tujuh suspek ditangkap kerana disyaki melakukan kesalahan di bawah kesalahan berkaitan keganasan, kanun keseksaan (Akta 574) dan akan disiasat mengikut prposedur di bawah Akta Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012.