Ketua Dewan Pemuda Pas Malaysia (DPPM), Nasrudin Hassan secara peribadi menyokong saranan yang dibuat oleh Mursyidul Am parti itu yang mahu jawatan Timbalan Presiden diisi oleh calon mewakili golongan ulama.

Nasrudin berkata jika Presiden dan Timbalan Presiden diwakili oleh golongan ulama ia lebih bertepatan dengan perjuangan Pas sebagai parti Islam.

Namun beliau tidak menafikan peranan dan sumbangan golongan aktivis dan professional yang boleh membantu mengukuhkan lagi perjuangan Islam.

"Perjuangan Pas ialah perjuangan Islam jadi saya berpandangan lebih elok kalau dua jawatan utama itu diisi oleh mereka dari golongan ulama.

"Pada saya presiden dan timbalan umpama striker dalam pasukan bolasepak, perlu yang hebat, jadi bagi parti yang berjuang untuk Islam, yang didepan (presiden dan timbalan) perlu mereka yang berilmu.

"Saya juga tidak nafikan peranan golongan aktivis dan profesional dalam parti, mereka juga berilmu dan bersama berjuang untuk parti tetapi untuk dua jawatan utama saya berpandangan lebih elok kalau diisi oleh ulama," katanya ketika dihubungi astro Awani.

Beliau berkata calon baru dari kalangan ulama diperlukan untuk menjadi pelapis kepada barisan kepimpinan yang sedia ada.

Katanya jika tidak ditonjolkan muka baru yang mewakili golongan ulama, Pas akan mempunyai masalah untuk mencari pengganti golongan ulama yang sedia ada.

"Kita (Pas) perlu ada pelapis dari kalangan ulama juga untuk menggantikan pemimpin dari kalangan ulama yang sedia ada.

"Sehingga hari ini kita belum ada pelapis untuk menggantikan Haji Hadi (Abdul Hadi Awang) dan Mursyidul Am (Nik Abdul Aziz), jadi sebab itu saya rasa perlu untuk dua jawatan utama iaitu presiden dan timbalan presiden di isi oleh ulama.

"Atas sebab itu saya secara peribadi menyokong saranan yang dibuat oleh Tok Guru (Nik Abdul Aziz," katanya.

Nasrudin juga menjelaskan setakat ini DPPM belum membuat sebarang ketetapan untuk memberikan sokongan kepada mana-man calon yang bakal bertanding pada pemilihan kepimpinan baharu Pas di Muktamar Tahunan ke-59 yang dijadualkan bermula 22 November depan.

Sebelum ini Utusan Malaysia melaporan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berharap agar jawatan Timbalan Presiden Parti itu diisi oleh ulama pada pemilihan kepimpinan baharu parti itu.

Nik Abdul Aziz dipetik sebagai berkata beliau secara peribadi mahukan 'orang ulama' mengisi jawatan Timbalan Presiden.

Beliau juga dilaporkan mahu Presiden Pas sedia ada, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dikekalkan untuk jawatan sama sekali lagi.

Sementara itu, Nasrudin ketika ditanya halatuju beliau pada pemilihan akan datang menjelaskan belum membuat sebarang keputusan untuk bertanding mana-mana jawatan.

"Saya belum buat keputusan bertanding mana-mana jawatan, kena tengok pencalonan juga, nak bertanding kena juga tengok juga ahli pas nak macam mana," katanya.

Nasrudin disebut-sebut akan dicalonkan untuk jawatan Naib Presiden mewakili golongan ulama bersama Ahli Jawatankuasa Kerja Pas, Idris Ahmad dan Setiausaha Majlis Syura Ulama Pas, Nik Muhammad Zawawi Nik Salleh.