KUALA LUMPUR: Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) akan mengadakan lebih banyak inisiatif bagi memudahkan orang kurang upaya (OKU) menerima vaksin COVID-19.

Menterinya, Datuk Seri Rina Mohd Harun berkata ia termasuk membuka lebih banyak pusat pemberian vaksin (PPV) di pusat-pusat OKU secara bergerak dan pandu lalu.

Jelas beliau, KPWKM masih mengadakan perbincangan bersama Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) serta Kementerian Kesihatan (KKM) untuk memperluaskan inisiatif itu.

"Kita bekerjasama dengan pihak swasta untuk adakan pandu lalu untuk OKU, selain daripada pasukan bergerak yang akan turun ke pusat-pusat OKU.

"Sekarang ini kita telah bawa pasukan bergerak ke pusat-pusat jagaan kerana kita mulakan di pusat jagaan warga emas. Alhamdulillah lebih 1 jua warga emas telah divaksin.

"Kali ini kita akan fokus kepada OKU dan kita akan bincang dengan pihak berkaitan untuk memperluaskan pasukan bergerak ini," katanya. 

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas melancarkan Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan untuk Komuniti OKU Penglihatan di Kompleks Persatuan Orang Buta Malaysia (MAB), Brickfields di sini pada Jumaat. 

Selain memperluas liputan pendaftaran vaksinasi, Rina berkata pihaknya turut mempergiat usaha menggalakkan pendaftaran OKU di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Ia seiring usaha memastikan tidak ada OKU yang tertinggal atau terpinggir daripada menerima bantuan yang disediakan kerajaan kepada golongan itu.