KINABATANGAN: Pemandu dan penumpang sebuah van persiaran maut selepas kenderaan dinaiki mereka terlanggar belakang sebuah lori di Jalan Lahad Datu ke Sandakan, berdekatan Simpang Estet Kertam, lewat malam tadi.

Dalam kejadian kira-kira jam 11.25 malam itu, pemandu dikenali sebagai Muhammar Ghadafi Abdul Ghafar, 38, dan penumpang Mohd Ridzuan Madarup, 42, meninggal dunia di lokasi kejadian akibat kecederaan parah di badan.

Difahamkan van berkenaan sedang dalam perjalanan dari Semporna ke Kota Kinabalu sebelum terlibat kemalangan dengan lori 10 tan terbabit.

Kedua-dua mangsa yang tersepit dalam kenderaan berjaya dikeluarkan anggota bomba selepas 40 minit.



Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Kinabatangan, Nurul Azlan Shah Jamalludin berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 11.30 malam dan bergegas ke lokasi bersama enam anggota bomba.

“Terdapat dua mangsa lelaki tersepit dalam van pelancongan berkenaan.

“Anggota bomba kemudiannya berusaha mengeluarkan kedua-dua lelaki berkenaan. Usaha mengeluarkan kedua mangsa dijalankan kira-kira 40 minit.

“Sebaik dikeluarkan, kedua-duanya disahkan meninggal dunia di lokasi kejadian.

"Mayat mangsa kemudian diserahkan kepada pihak polis untuk tindakan lanjut,” katanya ketika dihubungi pada Sabtu.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kinabatangan, Superintendan Dzulbaharin Ismail berkata, kejadian  berpunca daripada van persiaran tersebut yang dipercayai dipandu laju.

“Van berkenaan kemudiannya telah melanggar kon yang dipasang di bahagian belakang lori treler yang rosak lalu melanggar belakang lori treler tersebut.

“Mayat sudah dihantar ke kamar mayat Hospital Kinabatangan untuk disaring swab test COVID-19 dan dibedah siasat.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987,” katanya.