Wartawan hiburan dan penulis lirik veteran Abdul Jalil Salleh atau lebih dikenali sebagai 'Mama Juwie' dilaporkan meninggal dunia malam tadi.

Menurut laporan portal berita mStar, Allahyarham yang berusia 62 tahun meninggal dunia di Pusat Perubatan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Cheras, akibat kompilkasi pelbagai penyakit termasuk kanser prostat.

Menurut anak saudara Allahyarham, yang dikenali sebagai Ina, Allahyarham dimasukkan ke hospital sejak pertengahan Mac lalu dan keadaannya menjadi semakin kritikal sebelum menjalani satu pembedahan pada Khamis.

Sementara itu menurut Adik Mama Juwie, Osman Salleh ketika dihubungi Bernama berkata abangnya meninggal dunia pada 10.41 malam tadi.

"Arwah tidak sedarkan diri setelah menjalani pembedahan usus kali kedua semalam dan pembedahan pertama dijalankan pada 23 Mac lepas," katanya.

Beliau berkata Allahyarham menerima rawatan di Unit Rawatan Rapi HUKM selama 12 hari, setelah menjalani pembedahan pertama itu.

Jenazah Allahyarham akan dibawa pulang ke rumah kakaknya di Selayang Baru dan dijangka dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Selayang esok, katanya.

Mama Juwie yang berasal dari Singapura merupakan anak keenam daripada lapan beradik dan pernah menulis lirik lagu popular era 80-an, termasuk 'Kau Kunci Cintaku Di Dalam Hati Mu', 'Cinta Hanyut Di Lautan Sepi' dan 'Bila Rindu Ku Sebut Nama Mu'.

Beliau memulakan kerjaya sebagai wartawan hiburan di Berita Harian, sebelum menyertai Utusan Malaysia dan dilantik sebagai Pengarang Majalah Mangga terbitan Utusan Karya.