BARU-BARU ini, heboh apabila Ahli Parlimen Tanjong Karang, Datuk Zulkafperi Hanapi menjadi individu keenam daripada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) yang mengisytiharkan sokongan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Tindakan itu katanya dibuat sepenuh hati bagi memastikan nasib dan pembangunan penduduk Tanjong Karang terus terbela selain mengakui tiada sebarang paksaan atau tekanan daripada mana-mana pihak.

Bagaimanapun, Zulkafperi menegaskan untuk tetap setia sebagai ahli dan tidak akan sesekali mengkhianati parti tersebut.

Susulan kejadian terbabit, Ahli Parlimen Bukit Gantang, Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal yang sebelum ini turut melakukan perkara sama telah mengesahkan 10 lagi ahli Bersatu akan mengumumkan sokongan terhadap kerajaan menjelang Februari depan.

Beliau mendakwa, mereka yang terlibat ialah lima ahli Parlimen dari Utara (Kedah, Perak dan Pulau Pinang), tiga dari negeri Timur (Kelantan, Terengganu dan Pahang) serta dua dari Selangor dan Melaka.

Syed Abu Hussin Hafiz turut mendedahkan, Bersatu kini terbahagi kepada dua kumpulan iaitu ‘Kem Presiden’ dan ‘Kem Setiausaha Agung’.

Perkara terbabit berlaku susulan tindakan Presiden parti itu sendiri iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin yang membuat ‘pusingan U’ selepas mengumumkan tidak akan mempertahankan jawatannya pada pemilihan akan datang.

Muhyiddin yang juga Ahli Parlimen Pagoh berkata demikian ketika berucap dalam Perhimpunan Agung Tahunan Bersatu pada November tahun lalu.

Rentetan daripada peristiwa itu, Syed Abu Hussin Hafiz mendakwa ia melemahkan moral ahli yang benar-benar mahu melihat perubahan Bersatu dan difahamkan ramai mahukan Datuk Seri Hamzah Zainuddin menerajui parti kerana berkemampuan serta berkebolehan.

Justeru, menerusi Mesyuarat Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Bersatu yang bakal diadakan pada Ahad, dijangkakan dapatannya akan membincangkan hala tuju dan nasib Bersatu selepas ini.

Sebarang kenyataan daripada beberapa pemimpin tertinggi parti ketika sidang media berkenaan diharapkan mampu menoktahkan segala kekusutan yang membelenggu ahli Bersatu dan menemui jalan penyelesaian terbaik demi kesejahteraan bersama.

Sebagai rekod, seramai empat lagi wakil rakyat Bersatu selain Zulkafperi dan Syed Abu Hussin Hafiz yang menyatakan sokongan iaitu, Ahli Parlimen Jeli, Zahari Kechik; Mohd Azizi Abu Naim (Gua Musang); Datuk Iskandar Dzulkarnain Abdul Khalid (Kuala Kangsar) serta Datuk Dr Suhaili Abdul Rahman (Labuan). - Sinar Harian