IPOH: Dakwaan kononnya Datuk Dr Xavier Jayakumar keluar PKR, seterusnya menjadi Ahli Parlimen Bebas menyokong kerajaan Perikatan Nasional (PN) kerana diberi 'tekanan' menggunakan agensi penguatkuasaan, hanya spekulasi semata-mata.

Demikian kata Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu, yang berpendapat dakwaan itu dibuat pihak tertentu kerana tidak berpuas hati dengan tindakan bekas Naib Presiden PKR berkenaan.

"Di negara kita ini, ada banyak dakwaan-dakwaan seumpama itu tetapi saya berpandangan bukan mudah untuk memberi tekanan ataupun 'membeli' golongan-golongan seperti pemimpin yang pernah jadi menteri dan sebagainya.

"Mereka adalah pemimpin-pemimpin besar. Beliau (Dr Xavier) adalah bekas naib presiden kepada sebuah parti, bukan baru dalam parti berkenaan.

"Jadi saya fikir bukan mudah untuk memberi tekanan ataupun dakwaan membeli pemimpin-pemimpin seumpama ini," katanya ketika ditemui selepas program dialog penerangan bersama Bersatu Perak di sini, pada Ahad.

Turut hadir, Ketua Penerangan Bersatu, Datuk Wan Saiful Wan Jan.


Politik | Tindakan Xavier tinggalkan PKR penuh tanda tanya

Pada Sabtu, Dr Xavier yang juga Ahli Parlimen Kuala Langat mengumumkan peletakan jawatan sebagai naib presiden dan ahli PKR, parti yang dianggotainya sejak 1998.

BACA: Dijangka lebih ramai pemimpin pembangkang sertai Bersatu, PN - Faizal Azumu

BACA: Xavier Jayakumar letak jawatan Naib Presiden, ahli PKR


Ahli Parlimen Sungai Buloh, Sivarasa Rasiah, kemudian mendakwa Dr Xavier tidak akan berbuat demikian jika bukan kerana siasatan terpilih oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang berniat menakut-nakutkan beliau.

Mengulas lanjut, Ahmad Faizal mendakwa, beberapa lagi Ahli Parlimen pembangkang akan mengikut langkah Dr Xavier kerana menyedari Perikatan Nasional (PN) adalah sebuah kerajaan yang baik.

"Saya nampak kerajaan PN adalah sebuah kerajaan yang baik. Maka saya fikir dalam hati, ramai Ahli-ahli Parlimen atau di kalangan rakyat... ramai yang dah tertarik kepada kerajaan PN.

"Jadi kalau mereka dah mula terfikir-fikir nak memberi sokongan kepada kerajaan, itu masuk akal," katanya.