UMNO Sabah memang sudah bersedia menggerakkan jenteranya berdepan dengan sebarang kemungkinan pilihan raya negeri diadakan lebih awal, di sebalik spekulasi yang tersebar, kata Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak.

Namun begitu, katanya, keutamaan UMNO Sabah kini adalah untuk menjaga kepentingan rakyat dalam memastikan kerajaan sedia ada dapat terus dipertahankan sehingga Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 an seterusnya.

"Buat masa kini, tiada sebarang keputusan mengenai pilihan raya awal. Walaupun ini hanya spekulasi, namun kami yakin rakyat akan terus memberi sokongan kepada kerajaan sedia ada," katanya yang juga Bendahari UMNO selepas menghadiri Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO di sini pada Jumaat.

Sebuah akhbar tempatan baru-baru ini melaporkan Sabah akan mengadakan pilihan raya negeri lebih awal sebelum tempoh matang Pilihan Raya Umum pada 2018.

Perdana menteri selepas mesyuarat MT hari ini menyangkal cakap-cakap itu dengan berkata ia hanya spekulasi.

Ketika diminta mengulas cabaran Parti Warisan Sabah (Warisan) yang diketuai bekas Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, Salleh berkata parti itu hanyalah sebuah parti baharu yang tidak mempunyai sokongan akar umbi.

"Ini merupakan kali pertama Warisan akan bersaing dengan UMNO di Sabah dan saya yakin masyarakat Sabah akan mengekalkan kerajaan sedia ada yang mempunyai rekod cemerlang," kata Menteri Komunikasi dan Multimedia itu.

Sementara itu anggota Majlis Tertinggi UMNO Datuk Bung Moktar Radin berkata tiada keperluan yang mendesak untuk mengadakan pilihan raya negeri lebih awal di Sabah kerana kedudukan parti itu ketika ini dalam keadaan stabil.

"UMNO Sabah optimis dan yakin kita masih mendapat sokongan penuh masyarakat Sabah, tiada masalah kepada kita sekiranya pilihan raya awal diadakan," katanya yang juga Anggota Parlimen Kinabatangan.

-- BERNAMA