KUCHING: Presiden Parti Rakyat Sarawak Bersatu (SUPP) Datuk Seri Dr Sim Kui Hian menamatkan spekulasi apabila diumumkan sebagai salah seorang daripada tiga Timbalan Ketua Menteri Sarawak dalam barisan kabinet negeri yang diumumkan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abang Johari Tun Openg pada Khamis.

Pengumuman yang dibuat di Wisma Bapa Malaysia itu sekali gus mengotakan janji Abang Johari untuk melantik calon daripada parti SUPP sebagai timbalannya yang juga berbangsa Cina.

Dalam PRN12 yang lalu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Kawah itu juga berjaya menewaskan calon Parti Tindakan Demokratik (DAP), Kelvin Yii Lee Wuen dengan meraih majoriti sebanyak 5,393 undi.

Sebelum ini Timbalan Ketua Menteri yang terakhir dilantik daripada SUPP ialah oleh Tan Sri Dr George Chan Hong Nam.

Beliau kemudian kehilangan jawatan Timbalan Ketua Menteri akibat kekalahan teruk SUPP pada Pilihan Raya Negeri ke-11 (PRN11).

Berdasarkan faktas asas politik, kemenangan 13 daripada 18 kerusi oleh SUPP dalam PRN12 pada 18 Disember lalu sekali gus meletakkan parti itu di kedudukan kedua dengan majoriti kerusi tertinggi selepas Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB).

Kemenangan parti yang tertua di Sarawak sejak tahun 1958 itu adalah satu prestasi yang terbaik selepas lebih 10 tahun SUPP dalam pentadbiran kerajaan negeri diikuti Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Demokratik Progresif (PDP).

Sementara timbalan ketua menteri dalam barisan kabinet kerajaan negeri di bawah Gabungan Parti Sarawak (GPS) turut disandang Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan dan Datuk Amar Douglas Uggah Embas.