BENTONG: Pakatan Harapan (PH) perlu bertanggungjawab sekiranya Barisan Nasional (BN) kalah pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Pelangai, kata Presiden Parti Amanah Negara (Amanah), Datuk Seri Mohamad Sabtu.

Beliau menegaskan, menjadi tanggungjawab jentera PH memastikan kemenangan calon BN di PRK Pelangai setelah BN membantu dalam kemenangan calon PH di DUN Simpang Jeram dan Parlimen Pulai pada PRK Johor.

"Soal perpaduan dan kemenangan ini penting.

Saya sebut dalam kempen di Simpang Jeram dan Pulai kalau PH kalah, BN bertanggungjawab.

Jadi, kalau PRK di sini BN kalah, PH bertanggungjawab.

"Oleh itu ketua pemuda (PH) kena kerja kuat, pastikan yang mengundi PH tu semuanya akan mengundi BN. Ketuk rumah.

"Yang dulu mengundi PH, orang Cina jangan cari roket, jangan cari simbol PH.

"Kali ini dacing. kamu suka tak suka, kena undi dacing," katanya ketika berucap pada Progam 'Sembang Santai Perpaduan' di Bilik Gerakan Simpang Pelangai, di sini pada Khamis.

Dalam pada itu, Mohamad yakin sokongan orang Melayu kepada PH dan BN telah kembali.

Beliau berkata, orang Melayu sebelum ini meninggalkan UMNO dan PH kerana sentimen yang ditanam bahawa Islam terancam kerana bekerjasama dengan DAP.

"Kalau menang di Pelangai, insya-Allah menang di Kemaman," katanya.

PRK DUN Pelangai N36 perlu diadakan setelah kerusi itu diisytiharkan kosong susulan kematian penyandangnya daripada BN, Datuk Seri Johari Harun yang terlibat nahas pesawat ringan di Elmina, Shah Alam, Selangor pada 17 Ogos lalu.

BN meletakkan anak tempatan, Datuk Amizar Abu Adam manakala PN sekali lagi menampilkan semula bekas guru yang juga calon gabungan itu pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) lalu, Kasim Samat, 62.

Seorang lagi calon Bebas, Haslihelmy DM Zulhasli juga disahkan bertanding. - Sinar Harian