PUTRAJAYA: Kerajaan Perpaduan di bawah pimpinan Perdana Menteri yang juga Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim amat terbuka membincangkan, malah konsisten dalam memperjuangkan agenda Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

Ketika sesi perbahasan perwakilan pada Kongres Nasional Tahunan PKR 2023, perwakilan dari Sabah, Antakor Rasam berkata PKR adalah satu-satunya parti yang meletakkan kepentingan hak Semenanjung, Sabah dan Sarawak di dalam perlembagaan parti.

Menurutnya, ini membuktikan PKR adalah sebuah parti politik yang benar-benar berjiwa Malaysia selaras dengan semangat pembentukan negara hasil gabungan Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak.

"Selama ini MA63 seolah-olah 'disimpan' dan 'dirahsiakan'. Apabila Anwar diangkat sebagai Perdana Menteri (ke-10), beliau melantik Timbalan Perdana Menteri dari Borneo (Datuk Seri Fadillah Yusof). Anwar juga segera membentuk Jawatankuasa Teknikal MA63 malah menjadi sejarah apabila Parlimen meluluskan pindaan Akta Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) Malaysia bagi membolehkan wakil kerajaan Sabah dan Sarawak dilantik sebagai Anggota LHDN," katanya.

Kongres Nasional Tahunan PKR 2023 berlangsung sejak semalam di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini.

Menurut Fasal 5, Perkara 5.8 Perlembagaan PKR, parti itu menjunjung setia semangat kerjasama dan perkongsian kuasa secara adil antara Sabah, Sarawak dan Semenajung Malaysia dengan memperkasakan kedudukan politik dan ekonomi yang saksama mengikut kerangka MA63.

Sementara itu, menyentuh mengenai daya saing Malaysia dalam ekonomi digital, perwakilan dari Melaka, Datuk Ginie Lim berkata kerajaan perlu mengurangkan jurang digital antara bandar dan luar bandar, Semenanjung dengan Sabah dan Sarawak bagi merakyatkan ekonomi digital seperti merancakkan start up dan memperbanyakkan Pusat Ekonomi Digital (PEDi).

"Masih ada 140 DUN (Dewan Undangan Negeri) belum ada PEDi dan kerajaan perlu memastikan setiap DUN diwujudkan PEDi bagi membantu usahawan mendigitalkan perniagaan secara dalam talian dan seterusnya menjana pendapatan sebanyak dua hingga lima kali ganda," katanya.

-- BERNAMA