KUCHING: Presiden Parti Bangsa Malaysia (PBM), Larry Sng Wei Shien telah menggantung tugas Setiausaha Agung PBM, Nor Hizwan Ahamda dan Ketua Penerangan PBM, Zakaria Hamid berkuatkuasa serta merta.

Larry menegaskan, keputusan tersebut dibuat berdasarkan Perlembagaan PBM Fasal 60 (iii) bertitik tolak kepada Mesyuarat Majlis Tertinggi parti bertarikh 7 Oktober 2022 yang telah dilaksanakan melampaui arahannya sebagai Presiden parti.

“Berdasarkan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS), setakat hari ini, saya masih memegang jawatan yang sah sebagai Presiden PBM.

“Mesyuarat itu diadakan serentak semasa ucapan Belanjawan 2023 oleh Perdana Menteri, dan saya dimaklumkan hasil mesyuarat tersebut selepas ianya selesai.

“Keputusan yang dibuat semasa mesyuarat tersebut telah melantik Datuk Zuraida Kamarudin sebagai Presiden parti sedangkan jawatan tersebut tidak pernah sekalipun dikosongkan,” terang beliau menerusi kenyataan di Facebook rasminya pada Khamis.

Tegas penyandang Parlimen Julau itu, beliau mengutuk sekeras-kerasnya gerakan politik tersebut yang secara jelas telah merendahkan kepercayaan kepimpinan saya.

“Ia juga mengakibatkan kekeliruan kepada ahli parti dan orang awam secara keseluruhannya, maka jawatan mereka ini akan terus digantung sehingga Jawatankuasa Disiplin ditubuhkan untuk menilai perkara ini selepas pilihan raya.

“Buat sementara waktu, tugas dan tanggungjawab Setiausaha Agung akan diserahkan sementara kepada timbalannya, Jenny Chiew”, katanya lanjut.

Salinan pendaftaran RoS yang dimuat naik Larry itu mengandungi 28 senarai nama ahli-ahli jawatankuasa PBM untuk sesi 2021 sehingga 2024 didahuluinya selaku Presiden, Timbalan Presiden (2), Naib Presiden Kanan (2), Naib Presiden (3), Ketua Wanita, Ketua Pemuda, Setiausaha Agung dan Timbalan, Bendahari Agung, Ketua Penerangan dan 14 Ahli Majlis Tertinggi.