LANGKAWI: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menafikan dakwaan yang mengaitkan beliau sebagai punca perbalahan dan perpecahan yang dilihat berlaku di dalam UMNO ketika ini.

Menurut Ahli Parlimen Langkawi itu, individu yang paling layak dipersalahkan bagi perkara itu adalah Ahli Parlimen Pekan, Datuk Seri Najib Razak.

Jelasnya, era kehancuran parti terbesar orang Melayu itu bermula selepas Najib menjadi Perdana Menteri dan Presiden UMNO yang mana pemimpin itu disifatkan hanya menggunakan platform atau wadah parti untuk memenuhi kepentingan peribadi.

"Dia (sesiapa) hendak kata (saya punca) dia boleh kata lah, kalau tidak ada Najib, hari ini UMNO dah jadi kerajaan, kalau tidak sabit (kerana) Najib, (UMNO tidak akan dilihat berpecah), Najib (yang) hancurkan UMNO. (Ketika ini) dia (sudah) didapati bersalah di mahkamah.

"Siapa (sebenarnya) yang pecahkan UMNO?, bila saya berhenti dari UMNO, rakyat percaya UMNO masih baik hingga bila diadakan PRU pada 2004, kemenangan UMNO cukup menggalakkan, lebih dari pada masa saya ada (di dalam UMNO) dulu.

"Kalau hendak berpecah, masa itu sudah pecah dah, tetapi kenapa sekarang, kerana apabila kita serah kepimpinan kepada Abdullah dan Najib, mereka rosakkan parti sehingga penyokong UMNO (sendiri) pun tolak UMNO," katanya.

Pergolakan UMNO | Biar apapun, Najib adalah puncanya


BACA: Politik bukan cara tangani masalah rakyat - Tun M

BACA: [LAPOR LANGSUNG]: Politik Malaysia pasca Mesyuarat MKT UMNO

Dr Mahathir berkata demikian ketika ditemui media di Pusat Khidmat Ahli Parlimen Langkawi, di Kuah pada Jumaat.

Terdahulu, Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan UMNO mengambil keputusan untuk menarik balik dan menamatkan sokongan terhadap Muhyiddin dengan serta-merta.

Menurut Ahmad Zahid, ia hasil daripada mesyuarat MKT yang mendapati segala panduan utama yang digariskan oleh UMNO sebagai syarat sokongan terhadap Muhyiddin sebelum ini telah gagal dipenuhi dan dilaksanakan dengan memuaskan.

Bagaimanapun, kenyataan itu dilihat bercanggah dengan kenyataan bersama yang dibuat Ahli-Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN).

Menerusi kenyataan itu, Ahli-Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) mengumumkan sepakat untuk kekal menyokong kerajaan Perikatan Nasional (PN) dan Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Perdana Menteri untuk meneruskan agenda membela rakyat.