UTAMAMALAYSIADUNIAPOLITIKVIDEOHIBURANSUKANGAYA HIDUPBISNESENGLISHPODCASTFOTORANCANGANTEKNOLOGI

[LAPOR LANGSUNG]: Politik Malaysia pasca Mesyuarat MKT UMNO

Pasca Mesyuarat MKT UMNO yang berlangsung di Bangunan UMNO, World Trade Centre Kuala Lumpur pada awal pagi Khamis. Apa kesudahannya?

Astro Awani
Pelantikan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob harus dillihat sebagai langkah mudah bagi UMNO untuk kembali menerajui pucuk kepimpinan negara. - Foto Astro AWANI/SHAHIR OMAR

Kesahihan surat tidak berlogo dan bernama tidak dapat disahkan- Zambry

Fri Jul 09 2021

Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Zambry Abdul Kadir, berkata tidak dapat mengulas lanjut mengenai surat mengatakan Ahli Parlimen BN menyokong Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

"Saya dihubungi oleh pelbagai pihak dan media untuk mengesahkan surat tidak berlogo dan bernama yang tersebar sejak semalam berkaitan dengan Ahli-ahli Parlimen BN," katanya.


BERITA PENUH DI SINI

"Najib puncanya", Tun Mahathir nafi jadi punca perbalahan dalam UMNO

Fri Jul 09 2021

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menafikan dakwaan yang mengaitkan beliau sebagai punca perbalahan dan perpecahan yang dilihat berlaku di dalam UMNO ketika ini.

Menurut Ahli Parlimen Langkawi itu, individu yang paling layak dipersalahkan bagi perkara itu adalah Ahli Parlimen Pekan, Datuk Seri Najib Razak.


BERITA PENUH DI SINI

UMNO Perak mahu semua hormati keputusan MKT

Fri Jul 09 2021

Badan Perhubungan UMNO Perak mahu semua pihak menghormati keputusan Majlis Kerja Tertinggi (MKT) parti itu yang menarik sokongan terhadap Perdana Menteri serta-merta.

Pengerusinya, Datuk Saarani Mohamad berkata keputusan itu dibuat selepas mengambil kira pelbagai faktor khususnya ketika rakyat sedang mendepani suasana semasa yang sukar.


BERITA PENUH DI SINI

Tidak perlu pujuk-memujuk, tumpu usaha uruskan pandemik - Faizal Azumu

Fri Jul 09 2021

Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) percaya, tidak perlu usaha pujuk-memujuk bagi memastikan Ahli Parlimen terus memberi sokongan kepada Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menjelang Sidang Khas Parlimen 26 Julai ini.

Bersatu juga yakin, Ahli-Ahli Parlimen Penyokong Kerajaan Perikatan Nasional (PNBBC), termasuk dari Barisan Nasional (BN) akan terus memberi sokongan kepada Perdana Menteri.


BERITA PENUH DI SINI

Adun PN Perak komited terus sokong Menteri Besar UMNO

Fri Jul 09 2021

Semua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Perikatan Nasional (PN) Perak akan terus menyokong Menteri Besar, Datuk Saarani Mohamad dan kekal dengan pendirian untuk bekerjasama.

Pengerusi PN Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu, berkata komitmen itu tidak berubah walaupun UMNO sudah membuat keputusan untuk menarik sokongan terhadap Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.


BERITA PENUH DI SINI

Desak PM berundur: Kenyataan Ahmad Zahid pelanggaran titah Agong - Pemuda PN

Fri Jul 09 2021

Pemuda Perikatan Nasional (PN) menolak desakan yang dibuat oleh Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi agar Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin agar meletakkan jawatan.

Menerusi kenyataan bersama, Pemuda PN berkata tindakan tersebut merupakan satu bentuk pelanggaran kepada titah Yang di-Pertuan Agong, yang telah menitahkan agar semua bentuk politiking dihentikan bagi memastikan urusan negara difokuskan kepada memulihkan keadaan negara.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Kedudukan Muhyiddin tidak tergugat - Penganalisis

Fri Jul 09 2021

Kedudukan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri tidak tergugat kerana ketiadaan sebarang usul tidak percaya atau kelulusan dalam isu berkenaan di Parlimen.

Penganalisis politik, Chandra Muzaffar berpendapat, sehingga kini masih belum ada usul atau resolusi sah dari segi undang-undang yang menafikan kedudukan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Ismail Sabri mula tugas Timbalan Perdana Menteri

Fri Jul 09 2021

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini memasuki Pejabat Timbalan Perdana Menteri di Perdana Putra, di sini bagi memulakan tugasnya sebagai pemimpin nombor dua dalam pentadbiran kerajaan.

Bersut serba biru, ketibaan Ismail Sabri di perkarangan Kompleks Perdana Putra pada jam 10 pagi disambut Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Zuki Ali dan Timbalan Ketua Setiausaha Kanan Jabatan Perdana Menteri (JPM) Datuk Jamil Rakon.


BACA BERITA PENUH DI SINI.

Tukar perdana menteri bukan jaminan COVID-19 berakhir - Penganalisis

Fri Jul 09 2021

Pertukaran perdana menteri bukan satu jaminan angka COVID-19 akan berakhir, tegas Felo Kanan Majlis Profesor Negara, Dr Jeniri Amir.

Katanya, banyak faktor lain yang menentukan jumlah kes jangkitan pandemik, terutama kehadiran varian baharu kini yang sudah di luar kawalan banyak negara.


BACA BERITA PENUH DI SINI.

Ismail Sabri boleh kembalikan kepimpinan UMNO - Penganalisis

Thu Jul 08 2021

Pelantikan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Timbalan Perdana Menteri secara logiknya harus dillihat sebagai langkah mudah bagi UMNO untuk kembali menerajui pucuk kepimpinan negara.

Bagaimanapun, pelantikan Naib Presiden UMNO itu dilihat seolah-olah tidak diterima dengan baik oleh UMNO sendiri.


BACA BERITA PENUH DI SINI.

Najib nafi terlibat dalam kenyataan Ahli Parlimen BN sokong kerajaan PN

Thu Jul 08 2021

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menafikan terlibat dalam mengeluarkan kenyataan bersama Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) bersepakat menyokong Kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Ahli Parlimen Pekan itu dalam satu hantaran di Facebook pada Khamis berkata, tidak pernah bersetuju untuk melanggar arahan Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO seperti yang dinyatakan dalam mesyuarat malam tadi berkenaan dengan tindakan menyokong kepimpinan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.


BERITA PENUH DI SINI

Ahli-ahli Parlimen BN umum kekal sokong PN, Muhyiddin demi agenda bela rakyat

Thu Jul 08 2021

Ahli-Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) mengumumkan sepakat untuk kekal menyokong kerajaan Perikatan Nasional (PN) dan Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Perdana Menteri untuk meneruskan agenda membela rakyat.

Menurut Ahli-ahli Parlimen BN dalam satu kenyataan bersama hari ini berkata, pendirian itu berdasarkan keputusan Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO malam tadi.


BERITA PENUH DI SINI

Politik bukan cara tangani masalah rakyat - Tun M

Thu Jul 08 2021

Politik bukanlah cara untuk menangani masalah dihadapi rakyat yang kini tertekan dan mengalami kesukaran hidup akibat COVID-19.

Pengerusi Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, justeru parti itu mahu semua pihak meletakkan usaha memulihkan keadaan rakyat sebagai fokus paling utama.


BERITA PENUH DI SINI

Tun M tidak berminat jadi PM interim, enggan terlibat 'percaturan politik' ketika ini

Thu Jul 08 2021

Pengerusi Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), Tun Dr Mahathir Mohamad, memberi bayangan tidak berminat dengan jawatan Perdana Menteri interim susulan perkembangan politik semasa ketika ini.

Sebaliknya, bekas Perdana Menteri itu berkata, fokus Pejuang ketika ini adalah untuk mengatasi krisis kesihatan yang melanda negara.


BERITA PENUH DI SINI

Kenderaan menteri, timbalan menteri keluar masuk ke kediaman PM

Thu Jul 08 2021

Beberapa kenderaan dipercayai membawa menteri dan timbalan menteri dilihat keluar dan masuk dari kediaman Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Bukit Damansara sepanjang hari ini.

Bagaimanapun tiada sebarang maklumat yang diberikan kepada pengamal media yang berkumpul di kawasan itu sejak pagi tadi.


BERITA PENUH DI SINI

Pejabat Perdana Menteri nafi Muhyiddin dijangka menghadap Agong petang ini

Thu Jul 08 2021

Pejabat Perdana Menteri menafikan kenyataan disiarkan beberapa portal berita yang mendakwa Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dijangka menghadap Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah petang ini.

Sebuah portal berita mendakwa Muhyiddin bakal menghadap Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara susulan kemelut kerajaan Perikatan Nasional (PN).




BERITA LANJUT MENYUSUL

PM, jemaah menteri kekal berfungsi seperti biasa - Peguam Negara

Thu Jul 08 2021

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin serta barisan jemaah menteri sedia ada masih kekal untuk terus menjalankan kuasa eksekutif persekutuan.

Peguam Negara, Tan Sri Idrus Harun berkata, buat masa ini, kerajaan tidak mempunyai apa-apa fakta jelas yang menunjukkan bahawa Muhyiddin tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti ahli-ahli Dewan Rakyat.



BERITA PENUH DI SINI

Kekal sokong GRS, bukti UMNO Sabah utamakan rakyat

Thu Jul 08 2021

Keputusan Pengerusi UMNO Sabah, Datuk Seri Bung Moktar Radin meneruskan sokongan kepada kerajaan Gabungan Rakyat Sabah mengukuhkan lagi status autonomi parti itu di Sabah.

Selain itu, Presiden Parti Solidariti Tanah Airku, Datuk Seri Jeffrey Kitingan berkata ia juga menunjukkan bahawa UMNO Sabah adalah parti yang mengutamakan rakyat Sabah.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Keputusan MKT UMNO bukan bermaksud tarik sokongan kepada kerajaan PN - Najib Razak

Thu Jul 08 2021

Keputusan Mesyuarat Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO malam tadi bukan bermaksud menarik sokongan kepada kerajaan Perikatan Nasional (PN), kata ahli Parlimen Pekan, Datuk Seri Najib Razak.

Sebaliknya, bekas Perdana Menteri itu berpendapat keputusan itu bermaksud UMNO menarik balik sokongan kepada Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai memberi laluan kepada pentadbiran sementara dengan tempoh dan matlamat tetap bagi menyelesaikan isu COVID-19.

BACA BERITA PENUH DI SINI

MKT UMNO cadang PM baharu ganti Muhyiddin, berfungsi 6 hingga 12 bulan - Asyraf Wajdi

Thu Jul 08 2021

Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO mencadangkan seorang Perdana Menteri bagi menggantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Menurut Ketua Pemuda UMNO, Datuk Asyraf Wajdi Dusuki, individu yang dilantik sebagai Perdana Menteri itu hanya berfungsi untuk satu tempoh terhad antara enam bulan hingga setahun bergantung kepada keadaan COVID-19 terutama aspek vaksinasi dan imunisasi.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Perlu tindakan, fakta sokong kenyataan Ahmad Zahid - Pakar Perlembagaan

Thu Jul 08 2021

Keputusan Majlis Tertinggi UMNO pada lewat Rabu malam yang menarik sokongan terhadap kepemimpinan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin masih belum ke tahap Kerajaan telah hilang sokongan majoriti Ahli Dewan Rakyat.

Penyandang Kursi Institusi Raja-Raja Melayu, UiTM, Prof Datuk Dr Shamrahayu Ab Aziz berkata apa yang dinyatakan Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi itu hanyalah pendirian parti.

BACA BERITA PENUH DI SINI

MIC hormati keputusan UMNO namun perlu bincang dalam BN - Saravanan

Thu Jul 08 2021

MIC menghormati keputusan UMNO yang menarik sokongan terhadap kepemimpinan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Presiden MIC, Datuk Seri M. Saravanan walau bagaimanapun menegaskan perkara tersebut turut perlu dimuktamadkan di peringkat Barisan Nasional (BN).

BACA BERITA PENUH DI SINI

Kerajaan tergantung jika Menteri UMNO tarik diri - Penganalisis

Thu Jul 08 2021

Memahami hala tuju politik, pentadbiran kerajaan

Thu Jul 08 2021

Penzahiran sokongan mesti datang daripada Ahli Parlimen UMNO sendiri - Penganalisis

Thu Jul 08 2021

Keputusan Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO semalam yang menarik balik sokongan terhadap Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan mendesak beliau berundur, memberi kesan kepada pentadbiran dan hala tuju politik negara.

Pensyarah Kanan dan Penganalisis Politik Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Mazlan Ali, berpendapat, ia mungkin gambaran hasrat parti itu untuk mewujudkan kerajaan sementara sehingga pilihan raya umum yang akan datang.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Kenyataan Presiden tidak menggambarkan keputusan MKT UMNO - Annuar Musa

Thu Jul 08 2021

Ahli Parlimen Ketereh, Tan Sri Annuar Musa mendakwa kenyataan dikeluarkan Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tengah malam tadi tidak menggambarkan keputusan mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi (MKT) parti.

Menurutnya, beliau mendapat maklumat itu dari beberapa ahli MKT yang menghubunginya sebaik Ahmad Zahid selesai mengeluarkan kenyataan media.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Suhu politik naik: Apa disebalik pelantikan TPM dan Menteri Kanan

Thu Jul 08 2021

UMNO Sabah kekal dengan GRS, pentadbiran negeri berjalan seperti biasa - Bung Moktar

Thu Jul 08 2021

UMNO Sabah kekal dengan pendirian bersama rakan komponen dan Parti Bersatu Sabah (PBS) untuk mempertahankan Gabungan Rakyat Sabah (GRS).

Sehubungan itu, Pengerusi Perhubungan UMNO Sabah, Datuk Seri Bung Moktar Radin berkata, Kerajaan Sabah ditadbir GRS masih berfungsi seperti biasa dan menjalankan tugas demi kesejahteraan rakyat negeri itu.


BACA BERITA PENUH DI SINI

UMNO tarik balik sokongan terhadap Muhyiddin demi kebajikan rakyat - Azalina

Thu Jul 08 2021

Tindakan UMNO menarik balik sokongan terhadap terhadap perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin adalah bagi memberi fokus kepada kebajikan rakyat dan proses vaksinasi COVID-19.

Perkara itu dinyatakan Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Seri Azalina Othman dalam muat naik di akaun Facebook miliknya, pada Khamis.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Tamat sokongan terhadap Muhyiddin demi rakyat - Pemuda UMNO Kuala Kangsar

Thu Jul 08 2021

Pergerakan Pemuda UMNO Kuala Kangsar menyambut baik keputusan Majlis Kerja Tertinggi (MKT) parti itu untuk menamatkan sokongan terhadap Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri Malaysia Ke-8.

Ketuanya, Mustafa Shah Abdul Hamid berkata, ia selaras keputusan dibuat pada Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2020 yang konsisten dengan kehendak kolektif ahli akar umbi di seluruh negara.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Negara makin meleset, UMNO wajar tampil dengan satu pendirian - Tok Mat

Thu Jul 08 2021

Apabila keadaan negara yang semakin meleset, UMNO wajar tampil dengan satu pendirian.

Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan menegaskan UMNO tidak pernah diasaskan demi kepentingan lain kecuali memperjuangkan bangsa, Melayu dan Rakyat Malaysia.

Ini termasuk memuliakan Islam, memelihara kehormatan Institusi Diraja dan membangun negara.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Rakyat di paras tertinggi 'bosan, kecewa dan marah' lihat gelagat ahli politik - Penganalisis

Thu Jul 08 2021

Rakyat berada di paras tertinggi bosan, kecewa dan marah melihat gelagat ahli politik seolah-olah mengutamakan kuasa dan kedudukan daripada kepentingan rakyat.

Menurut Penganalisis Politik Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Dr Sivamurugan Pandian, keutamaan perlu diberikan kepada usaha menangani COVID-19, pemulihan dan menyegerakan vaksinasi.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Kerajaan PN kini jatuh, kerajaan interim sebagai penyelesaian awal - Mujahid

Thu Jul 08 2021

Kerajaan interim dilihat sebagai satu kaedah terbaik untuk menyelesaikan kemelut politik yang berlaku susulan penarikan diri UMNO daripada menyokong perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Ahli Parlimen Parit Buntar, Datuk Mujahid Yusof Rawa menerusi akaun Facebooknya mendakwa kerajaan Perikatan Nasional (PN) kini dilihat telah jatuh.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Sidang media Presiden UMNO dari Menara Dato' Onn

Wed Jul 07 2021

UMNO tegas tidak terima Anwar, DAP dan PH

Wed Jul 07 2021

Kerajaan gagal urus kebajikan rakyat, kes bunuh diri meningkat

Wed Jul 07 2021

Sokongan UMNO kepada Muhyiddin Yassin ditarik balik, ditamatkan serta-merta

Wed Jul 07 2021

Kerajaan gagal dalam memenuhi segala hasrat UMNO, aspirasi rakyat

Wed Jul 07 2021

UMNO tarik balik sokongan terhadap Muhyiddin serta-merta

Wed Jul 07 2021

UMNO mengambil keputusan untuk menarik balik dan menamatkan sokongan terhadap Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan serta-merta.

Menurut Ahmad Zahid, segala panduan utama yang digariskan oleh UMNO sebagai syarat sokongan terhadap Muhyiddin sebelum telah gagal dipenuhi dan dilaksanakan dengan memuaskan.

BERITA PENUH DI SINI

UMNO desak Muhyiddin berundur

Wed Jul 07 2021

UMNO menuntut Tan Sri Muhyiddin Yassin berundur daripada jawatan Perdana Menteri, namun menegaskan tidak akan menyokong usaha menjadikan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri baharu.

Presidennya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, berkata desakan terhadap Muhyiddin dibuat kerana beliau didakwa gagal memenuhi mandat sebulat suara perwakilan pada Perhimpunan Agung UMNO 2020 (PAU2020) dan tujuh aspirasi rakyat yang digariskan ketika itu. 


BACA BERITA PENUH DI SINI

Suasana di Menara Dato' Onn sewaktu mesyuarat MKT UMNO berlangsung. Penstriman di YouTube Astro AWANI

Wed Jul 07 2021

Demi kepentingan rakyat, Ku Li sedia jadi PM Interim

Wed Jul 07 2021

Veteran UMNO Tengku Razaleigh Hamzah berkata, beliau tidak menolak sekiranya diberi kepercayaan untuk dipilih sebagai Perdana Menteri interim jika negara sekali lagi berdepan krisis politik.

Memetik laporan Sinar Harian, Ahli Parlimen Gua Musang yang lebih dikenali sebagai Ku Li itu berpendapat, sesiapa sahaja termasuk dirinya akan memikul tanggungjawab tersebut jika ia dibuat demi kepentingan rakyat.


BERITA PENUH DI SINI

UMNO turunkan darjat bekerjasama dengan Bersatu

Wed Jul 07 2021

UMNO turun darjat bekerjasama dengan Bersatu - Ku Li

Wed Jul 07 2021

UMNO sepatutnya tidak menyokong Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) membentuk kerajaan Perikatan Nasional (PN) kerana ia menurunkan darjat parti itu, kata Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah.

Veteran UMNO yang lebih dikenali sebagai Ku Li itu berkata, beliau tidak pernah bersetuju dengan kerjasama itu sejak dari awal.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Pelantikan Ismail, Hishammuddin tepat, bantu stabil dan perkukuh kerajaan - Parti komponen

Wed Jul 07 2021

Pemimpin parti komponen dan parti penyokong Perikatan Nasional (PN), menyokong penuh pelantikan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Timbalan Perdana Menteri dan menyifatkan pelantikan itu sebagai tepat.

Rata-rata mereka melahirkan pandangan Menteri Pertahanan itu mampu menstabil dan memperkukuh kerajaan dengan pengalaman yang cukup luas di dalam kabinet serta parti, terutama dalam situasi negara sedang mengurus pandemik COVID-19 ketika ini.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Pelantikan Ismail Sabri sebagai TPM tenangkan kerjasama parti politik dalam PN

Wed Jul 07 2021

Pelantikan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Timbalan Perdana Menteri mampu memberi ketenangan kepada kerjasama parti politik dalam membentuk kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Felo Penyelidikan Ilham Centre, Prof Madya Dr Hamidin Abd Hamid berkata, ia sekali gus meredakan kritikan UMNO yang mempersoalkan mengenai peranan dan kedudukan mereka dalam kerajaan.



BACA BERITA PENUH DI SINI

Pelantikan Ismail Sabri redakan kritikan UMNO

Wed Jul 07 2021

Ahmad Zahid tidak berupaya beri penaungan politik

Wed Jul 07 2021

Pelantikan TPM, impak kepada Sabah & Sarawak

Wed Jul 07 2021

Pelantikan TPM & Menteri Kanan Baharu

Wed Jul 07 2021

Parti komponen PN, PBS yakin kemampuan Ismail Sabri sebagai TPM

Wed Jul 07 2021

Beberapa parti komponen dan rakan kongsi Perikatan Nasional (PN) di Sabah menzahirkan ucapan tahniah atas pelantikan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein selaku Menteri Kanan Luar.

Bagi Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS), Datuk Seri Maximus Ongkili berkata, rombakan kecil dalam jemaah menteri itu akan mengukuhkan kerajaan dan barisan Kabinet PN.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Apa keputusan mesyuarat MKT UMNO malam ini?

Wed Jul 07 2021

Hanya berbaki beberapa jam sebelum Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO dijadualkan bermesyuarat pada malam Rabu.

Persoalan besar adakah sebarang keputusan penting akan dibuat menerusi mesyuarat itu seperti didakwa sebelum ini yang dikatakan antara lain bakal membincangkan berhubung kerjasama UMNO dengan Kerajaan Perikatan Nasional (PN).


BACA BERITA PENUH DI SINI

Ismail Sabri kini TPM, Hishamuddin Menteri Kanan

Wed Jul 07 2021

Reaksi pelantikan TPM oleh Pengerusi Majlis Profesor Negara (MPN)

Wed Jul 07 2021

Ismail Sabri sebagai TPM: Impaknya dan apa selepas ini?

Wed Jul 07 2021

Pelantikan Ismail Sabri, Hishammuddin langkah awal pemulihan UMNO - Prof Ulung

Wed Jul 07 2021

Pelantikan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Datuk Seri Hishammuddin Hussein sebagai Menteri Kanan Luar Negeri dilihat sebagai strategi membersihkan persepsi rakyat terhadap UMNO.

Pengerusi Majlis Profesor Negara (MPN) dan Pengarah KITA-UKM, Prof Ulung Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin berpendapat, dua sosok yang dilihat bersih itu dijangka mendapat sokongan daripada ahli akar umbi untuk dipilih sebagai wakil parti yang lebih meyakinkan kepada rakyat khalayak.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Pelantikan Ismail Sabri sebagai TPM adalah amat tepat - Pas

Wed Jul 07 2021

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan keseluruhan kepimpinan parti itu yakin pelantikan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Timbalan Perdana Menteri adalah amat tepat.

Perkara itu dimaklumkan dalam satu kenyataan dikeluarkan Setiausaha Agungnya, Datuk Seri Takiyuddin Hassan bahawa pelantikan Ismail itu berdasarkan pengalaman pemimpin berkenaan sebagai seorang Menteri dan Menteri Kanan.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Ismail Sabri dilantik TPM, Hishammuddin Menteri Kanan Luar Negeri - PMO

Wed Jul 07 2021

MCA sambut baik pelantikan Ismail Sabri sebagai TPM

Wed Jul 07 2021

MCA menyambut baik pelantikan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein sebagai Menteri Kanan.

Setiausaha Agungnya, Datuk Chong Sin Woon berkata, MCA yakin pelantikan ini akan mengukuhkan lagi pentabiran kerajaan.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Reaksi pelantikan TPM oleh Felo Penyelidikan Ilham Centre

Wed Jul 07 2021

Ismail Sabri dilantik TPM, Hishammuddin Menteri Kanan Luar Negeri - PMO

Wed Jul 07 2021

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri dan kekal memegang portfolio Menteri Pertahanan.

Perkara itu dimaklumkan Pejabat Perdana Menteri (PMO) dalam satu kenyataan hari ini.


BACA BERITA PENUH DI SINI

#MKT UMNO#Zahid Hamidi#Politik Malaysia#Presiden UMNO#Pasca Mesyuarat MKT UMNO
Niaga AWANI

Niaga AWANI

Berita niaga dan ekonomi dalam dan luar negara serta analisis dan temubual bersama tokoh-tokoh perniagaan
AWANI Jr

AWANI Jr

AWANI Jr adalah satu platform yang kami sediakan untuk memberi ruang kepada pelajar-pelajar sekolah mengetengahkan hasil kreativiti untuk dikongsikan.
Komuniti AWANI

Komuniti AWANI

Ada pelbagai cerita kemanusiaan dalam setiap komuniti, dan impaknya adalah besar. Saksikan cerita komuniti yang dihantar oleh anda, disampaikan oleh artis kesayangan tanahair.
AWANI Sarawak

AWANI Sarawak

Laporan berita ringkas, padat komprehensif dari Negeri Bumi Kenyalang.
Awani 7.45

Awani 7.45

Jarum jam bergerak terlalu pantas. Kerana pembinaan semula negara sedang gigih digerakkan, buletin utama Astro AWANI kini bersiaran seawal 7.45 malam. Jangan lupa janji temu anda dengan kami di Saluran 501 Awani!
Agenda AWANI

Agenda AWANI

Isu utama harian dan mingguan dikupas dengan mendalam oleh ahli panel.
AWANI Pagi

AWANI Pagi

Kupasan lebih mendalam beberapa tajuk berita
Cerita Normal Baharu

Cerita Normal Baharu

Penularan COVID-19 memaksa semua pihak mengubah setiap aspek kehidupan dan operasi kepada normal baharu. Apa cabaran untuk setiap syarikat dan industri mengubah kebiasaan mereka secara drastik demi kelangsungan hidup?
Consider This

Consider This

There are multiple sides to the stories and issues of the day. Melisa and Sharaad speak to various experts and stakeholders to understand their perspectives – so you can consider all sides of the news.
Notepad with Ibrahim Sani

Notepad with Ibrahim Sani

Notepad examines what is hot in the world of business and technology. Ibrahim Sani attends global business and tech conferences like the CES, WWDC, WEF, and more, and reports directly from these locations to for you.
Let's Talk

Let's Talk

Sharaad Kuttan takes a deeper look at events packed in this half hour show for wider knowledge, greater understanding and better comprehension of the news that matter to you. He rocks!
The Future is Female

The Future is Female

Women with extraordinary stories share their experience with Melisa Idris, on The Future Is Female
AWANI Review

AWANI Review

Fronted by Cynthia Ng, AWANI Review is a series of in-depth conversations with industry captains and influential leaders shaping the future of business.
AWANI Byte

AWANI Byte

AWANI Byte merupakan laporan ringkas berkaitan isu-isu semasa yang sesuai ditonton di pelbagai platform. Laporan dalam tempoh 1 hingga 3 minit ini memaparkan perkembangan terkini dalam dan luar negara.
Undi Bootcamp

Undi Bootcamp

You're 18, you can vote: now what? Undi Bootcamp is a one-stop series for new voters (and those who just need a refresher). Join us as we find answers to real questions and put your favourite experts on the grill.
KiniTV

KiniTV

Laporan berita dalam dan luar negara berbahasa Inggeris terbitan KiniTV Sdn Bhd
Menang Saham

Menang Saham

Menang Saham Bersama DDNK berkongsi tips mudah untuk orang menyertai saham serta analisis terkini berkaitan pasaran saham Malaysia dan Dunia.
Kamek Anak Sarawak

Kamek Anak Sarawak

A series of exclusive interviews with the Sarawak State Government Senior Officials to feature the development and success stories of Sarawak State.
Lan Berdagang

Lan Berdagang

Sharing the success of SME-Small and Medium Entrepreneurs in Sarawak. Contents related to market form, career opportunities, assistance and support
Health Matters

Health Matters

Explore the wonderful world that is the human body. Dishen Kumar speaks to physicians, clinicians, researchers, patients and more, as we explore our pursuit to be healthy
Bual Bola

Bual Bola

Perbincangan bola sepak dari analisis perlawanan mingguan BPL hingga ke perkongsian liga fantasi pilihan anda.
Week Ahead

Week Ahead

Week Ahead brings you the latest of what’s coming so you can stay on top of things.
Fokus Minggu Depan

Fokus Minggu Depan

FokusMingguDepan - Melengkapi setiap sudut pemberitaan dengan liputan apa yang akan terjadi dalam dan luar negara.
Agenda AWANI Asia

Agenda AWANI Asia

Agenda AWANI Asia dengan kerjasama China Radio International membincangkan masa depan Asia serta impak terhadap perkembangan teknologi, ekonomi, pertanian, pendidikan dan pembangunan.
AWANI Global

AWANI Global

AWANI Global dihoskan oleh Rizal Zulkapli, meneroka isu-isu Antarabangsa dan kesannya kepada Malaysia Baharu.
AWANI Tonight

AWANI Tonight

AWANI Tonight is Astro AWANI’s signature English News programme featuring facts, insights, and bite-sized analyses behind major headlines of the day in 15 minutes.