Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Malaysia telah menetapkan tarikh Pilihan Raya Kecil (PRK) bagi Parlimen Kuala Kangsar, Perak dan Sungai Besar, Selangor dijalankan serentak pada 18 Jun nanti.

Tarikh penamaan calon diadakan pada 5 Jun manakala pengundian awal ditetapkan pada 14 Jun, ujar Pengerusi SPR Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah dalam sebuah sidang media hari ini.

"Pusat Penamaan Calon dan Pusat Penjumlahan Rasmi Undi bagi PRK Kuala Kangsar akan diadakan di Dewan Jubli Perak Kuala Kangsar.

"Manakala bagi PRK Sungai Besar, Pusat Penamaan Calon dan Pusat Penjumlahan Rasmi Undi akan diadakan di Dewan Seri Bernam, Sungai Besar," tambahnya.

Parlimen P067 Kuala Kangsar mempunyai 32,949 pemilih berdaftar yang terdiri daripada 32,632 pengundi biasa dan 312 pengundi awal.

Sementara itu Parlimen P093 Sungai Besar mempunyai 42,655 pemilih berdaftar yang terdiri daripada 42,365 pengundi biasa dan 286 pengundi awal.

"Anggaran belanjawan yang diperlukan bagi mengendalikan kedua-dua PRK ini adalah sebanyak RM2.7 juta," tambah Mohd Hashim.

Beliau juga berkata dalam kedua-dua PRK kali ini, SPR akan menimbangkan pelantikan pemerhati tempatan jika ada permohonan untuk menjalankan pemerhatisn perjalanan proses PRK, bermula dari hari penamaan calon sehingga keputusan pilihan raya diumumkan.

Dua kerusi itu kosong berikutan kematian penyandangnya Datuk Wan Mohamad Khair-il Anuar Wan Ahmad dan Datuk Noriah Kasnon yang terlibat dalam nahas helikopter di Sebuyau, Sarawak pada 5 Mei.

BACA: Jenazah Noriah Kasnon selamat dikebumikan

BACA: LAPOR LANGSUNG: Rangkuman berita tragedi helikopter terhempas

Mereka adalah antara enam orang yang menaiki helikopter yang pada awalnya dilaporkan hilang pada 4.12 petang sejurus berlepas dari Betong untuk ke Kuching.

Selain Noriah dan Wan Mohammad Khair-il, mereka yang turut terkorban dalam nahas itu ialah suami Noriah, Asmuni Abdullah; pengawal peribadi Noriah, Ahmad Sobri Harun; Ketua Setiausaha kementerian tersebut Datuk Dr Sundaran Annamalai dan juruterbang warga Filipina, Kapten Rudolf Rex Ragas.