ALOR SETAR: Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor memberi bayangan jelas Pilihan Raya Negeri (PRN) membabitkan enam negeri akan diadakan antara bulan Jun atau Julai.

Menurutnya, PRN berkenaan juga dijangka akan diadakan serentak membabitkan negeri Kedah, Kelantan dan Terengganu yang dipimpin Perikatan Nasional (PN) serta Negeri Sembilan, Selangor dan Pulau Pinang yang dipimpin Pakatan Harapan (PH).

Tambah beliau, sekiranya PRN diadakan serentak ianya mampu menjimatkan kos logistik dan masa yang digunakan pengundi terutama yang pulang ke kampung halaman masing-masing.

Sanusi, yang juga Ketua Pengarah Pilihanraya Pas Pusat turut memaklumkan, bahawa perbincangan tidak rasmi telah diadakan membabitkan pimpinan di keenam-enam negeri yang masih belum mengadakan PRN.

"Saya tidak ikut (tarikh yang ditetapkan negeri-negeri yang dipimpin) PH, tetapi kita harap PH ikut kita, (pelan kita) macam itu, perbincangan secara tidak rasmi ada,

"Saya ada tanya Menteri Besar Negeri Sembilan (Datuk Seri Aminuddin Harun), beliau bukan sengaja hendak bubar bulan Mei, tetapi DUN (negeri) itu (pada) 1 Jun terbubar (secara) sendiri, mahu tidak mahu dia kena bubar Mei, ataupun last sekali 31 Mei,

"Jika (DUN Negeri Sembilan bubar pada) 31 Mei dan (negeri lain) disekalikan, dalam tempoh dua bulan (mengikut syarat Suruhanjaya Pilhan Raya perlu diadakan PRN), (ini bermakna) tempoh sampai penghujung Julai, (itu) sekiranya hendak disekalikan (dengan) negeri lain, (kemungkinan besar PRN) dalam jarak tempoh waktu itu," beliau berkata demikian ketika ditemui media selepas Majlis Sambutan Tahun Baharu Cina Peringkat Negeri Kedah Darul Aman Tahun 2023 di Dewan Seri Mentaloon, Alor Setar semalam (pada Selasa).

Pada Ahad, Naib Presiden Pas, Datuk Seri Ahmad Samsuri Mokhtar memaklumkan bahawa parti itu akan menghubungi pimpinan tiga negeri yang diterajui Pakatan Harapan (PH) dalam waktu terdekat untuk mengadakan pertemuan bagi membincangkan tarikh pilihan raya negeri (PRN).

Menteri Besar Terengganu itu berkata pertemuan bersama Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amiruddin Shari; Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Aminuddin Harun; dan Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow akan dilakukan pada bila-bila masa.

Bagaimanapun, setakat ini pihaknya belum memutuskan tarikh PRN sehingga perbincangan dilakukan bersama pimpinan negeri yang lain.

Sebelum ini, Menteri Besar Negeri Sembilan menyatakan Dewan Undangan Negeri (DUN)  itu akan dibubarkan pada Mei dan Jun ini bagi memberi laluan kepada PRN negeri itu.