KUALA LUMPUR: Menteri Besar Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor diingatkan agar tidak sombong dan membuat kenyataan liar serta kasar terhadap UMNO yang menjadi sebahagian daripada kerajaan negeri itu. 

Demikian tegas Timbalan Ketua UMNO Bahagian Merbok, Datuk Shaiful Hazizy Zainol Abidin dalam satu kenyataan media hari ini.

Jelasnya, kenyataan Pengarah Pilihan Raya Pas itu memberi gambaran jelas akan persepsi dan pandangan Pas terhadap UMNO, sekali gus penanda aras kedudukan semasa Muafakat Nasional (MN).

"Pada Pas (Kedah), UMNO bukanlah rakan yang mereka hormati. Saya ingin terlebih dahulu mengajak YAB Menteri Besar Kedah untuk kembali bersama-sama berpesan pada diri kita.

"Sesungguhnya, tidak ada kerajaan angkuh yang selamat. Fir'aun, Thamud, A’ad hatta Raja Namrud adalah nama-nama kaum dan pemerintah besar dari kerajaan yang besar pada zaman dahulu.

"Mereka bijak, hebat dan kuat. Namun keangkuhan dan kesombongan telah menjatuhkan mereka. Sebesar-besar dan sehebat-hebat raja dan kerajaan, Raja Namrud itu akhirnya diuji dan tewas dengan sekecil-kecil makhluk seperti nyamuk," jelasnya membidas kenyataan Sanusi.


Kerajaan Kedah stabil kerana UMNO berlapang dada

Tambah Shaiful Hazizy, Pas sebaiknya tidak boleh berlagak sombong dengan kedudukan parti itu ketika ini serta merendahkan orang lain.

Sebaliknya tegas Timbalan Ketua UMNO Bahagian Merbok itu, kestabilan kerajaan Kedah ketika ini disebabkan kerana UMNO berlapang dada.

"Kerajaan Kedah stabil kerana UMNO berlapang dada. Saya tidak pasti bagaimana untuk menggambarkan perkara ini. Sama ada terlupa, atau berpura-pura lupa. Kerajaan Pas di Kedah itu terbentuk dengan sokongan UMNO.

"Malah, dalam kebanyakan kerajaan sama ada di peringkat pusat dan negeri, UMNO adalah entiti yang sama-sama membentuk Kerajaan. Benar, tanpa UMNO masih ada kerajaan di sesetengah negeri akan
kekal memerintah.

"Namun, untuk menyatakan bahawa tanpa UMNO, semua kerajaan ini dan politik kita akan lebih stabil, adalah tidak berasas dan tidak berpijak di bumi yang nyata," katanya lagi.


Kaji semula hubungan UMNO - Pas Kedah

Malah beliau turut mengajak Sanusi agar kembali kepada fakta dan realiti semasa dan bukannya berpandukan emosi semata-mata menjelang musim pilihanr aya.

Susulan kenyataan yang dikeluarkan Sanusi itu, jelasnya lagi, UMNO Kedah sewajarnya menilai semula hubungan dengan Pas yang disifatkannya angkuh dan sombong.

"Berdasarkan kedudukan ini, saya percaya wujud keperluan untuk UMNO Kedah menilai semula hubungannya dengan Pas.

"Adalah tidak produktif jika kita terus menerus cuba berpura-pura bahawa kita boleh bekerjasama, sedangkan yang terlihat saban hari adalah kerapuhan demi kerapuhan yang seakan tidak boleh diselamatkan.

"Kedua-dua parti ini harus tegas dan jelas dalam pendirian masing-masing. Jika ingin memilih haluan berbeza, nyatakan. Jika terus mahu bekerjasama, berperangailah dengan cara yang menggambarkan niat tersebut, dan bukan sebaliknya," tegas Shaiful Hazizy lagi.

Justeru ujarnya lagi, UMNO Kedah seharusnya membuat keputusan sekarang dan memberi pengajaran setimpal kepada keangkuhan Menteri Besar Kedah itu.

Terdahulu, Muhammad Sanusi dilaporkan berkata formula untuk melihat kestabilan politik di Malaysia dan negeri-negeri seluruh negara adalah bila UMNO tidak lagi memerintah.