KOTA BHARU: Pas tidak pernah sama sekali tercabar dengan keputusan Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka yang berpihak kepada UMNO dan Barisan Nasional (BN).

Sebaliknya, Setiausah Agungnya, Datuk Seri Takiyuddin Hassan berpendapat, kemenangan UMNO dan parti-parti komponennya itu harus dilihat dari konteks PRN sahaja.

Dalam masa sama, Takiyuddin mengingatkan semua pihak bahawa kerajaan Persekutuan yang menerajui negara hari ini adalah menerusi gabungan pelbagai parti.

“Saya melihat itu (kemenangan UMNO di PRN Melaka) isu yang berbeza… ini di peringkat Melaka sahaja.

“Jangan lupa kerajaan Persekutuan dipimpin oleh BN (yang) dianggotai oleh Bersatu, Pas, GPS itu perlu ingat, sikit mahu ingat dan sama-sama kita jaga… kita membantu kerajaan Melaka yang baharu,” kata Takiyuddin yang juga Menteri Tenaga dan Sumber Asli dalam kerajaan hari ini.

Dalam masa sama, Takiyuddin turut menegaskan, kerajaan yang sedang menerajui negara ketika ini juga tidak stabil.

“Kerajaan Persekutuan juga (kita) perlu ingat sebuah kerajaan yang tidak stabil, tetapi gabungan daripada semua parti,” ujar beliau.

Takiyuddin berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hassan yang menyerahkan kepada Pas untuk menentukan kedudukan MN.

Kata Mohamad, pintu persefahaman antara UMNO dan Pas masih terbuka walaupun BN mampu bergerak secara solo.

Berhubung sama ada MN perlu disemak kembali, Takiyuddin menjelaskan, Pas sentiasa mengkaji kerana Pas konsisten mendokong penyatuan ummah.

Takiyuddin berkata, baru-baru ini, Pas juga berusaha untuk memastikan dalam PRN Melaka tidak berlaku perpecahan, namun, disebabkan tiada pilihan berlaku juga pertembungan parti.

Mengulas lanjut, Takiyuddin berkata, PRN melaka diadakan untuk mencari kestabilan politik dan pentadbiran.