SIBU: Personaliti YouTube yang juga calon bebas kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) N.52 Dudong Fadhil Mohd Isa mendedahkan dirinya tidak akan bertapak lama dalam dunia politik.

Lebih dikenali sebagai Cardock, anak jati kelahiran Sibu itu, berkata dia hanya merancang untuk berada satu penggal sahaja  dalam DUN Sarawak sekiranya berjaya dipilih sebagai wakil rakyat 18 Disember depan.

Cardock menyifatkan perjuangannya kali ini cukup berbeza dan matang dengan fokus utama membangunkan sosio-ekonomi dan taraf hidup masyarakat di kawasan Dudong.

“Saya bertekad dan bejanji selepas lima tahun saya berhenti, saya tidak akan bertahun-tahun dalam bidang politik seperti apa yang saya selalu kongsikan bahawa saya suka mencuba sesuatu yang baharu.


“Kerana saya mahu menjadi wakil rakyat sekali ini sahaja supaya saya dapar menyalurkan bantuan yang diberikan dan yang sepatutnya diterima rakyat itu secara adil dengan meletakkan satu standard baharu bagaimana wakil rakyat patut menjalankan amanah mereka,” katanya dalam satu temubual khas bersama Astro Awani pada Selasa. 

Tambahnya, transisi daripada penggiat industri digital sepenuh masa kepada seorang ahli politik adalah satu pilihan yang berisiko namun berbaloi untuk dicuba.

Pengalamannya yang pelbagai dalam industri media serta program pembangunan kemahiran digitalisasi yang diceburinya puluhan tahun lalu telah disusun rapi untuk meletakkan dirinya ke tahap sekarang ini.

“Persediaan itu telah lama saya rancang, dan saya kena pastikan setiap perkara itu dikendalikan secara berperingkat walaupun dunia politik ini ada risikonya namun saya tetap berani mencuba.

“Menang atau kalah tidak ada rugi bagi saya kerana saya ikhlas, namun saya khuatir akan masa depan rakyat Dudong, namun menjadi wakil rakyat bukan hanya pada Dudong, kita tidak boleh spesifik dan saya akan terus merancakkan idea pembangunan dan kebajikan yang idealisitik juga di kawasan lain,” katanya.

Seperti parti yang lain, Cardock juga mengutamakan beberapa perkara dalam manifestonya antara untuk meningkatkan daya saing belia di Dudong melalui program ekonomi digitalisasi.

“Setiap bulan saya akan laksanakan program dan kursus latihan secara percuma bagaimana penduduk di Dudong ini boleh menjana pendapatan melalui Youtube, Facebook dan sebagainya melaui Cardock Academy.

“Selain membuat kandungan, kita akan didik penduduk di Dudong untuk mencipta isi kandungan yang boleh mengangkat industri pelancongan sekaligus pelaburan ke kawasan ini dan saya jangka pulangan ekonomi akan memacu dengan lebih rancak,” ujarnya.

Calon Bebas berusia 37 tahun yang dikatakan ‘underdog’ dalam politik tempatan ini dijangka akan memberi saingan hebat kepada pencabar utama DUN N.52 Dudong, Presiden Parti Demokratik Progresif (PDP), Datuk Seri Tiong King Sing selain enam lagi calon daripada parti yang lain.

King Sing yang juga berasal daripada Sibu berpengalaman besar dalam pentadbiran kerajaan negeri dan pusat dengan lima penggal sebagai Ahli Parlimen Bintulu dan Duta Khas Kepada Perdana Menteri bertaraf menteri ke China.

Berdasarkan data terkini Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kawasan N.52 Dudong memiliki daftar pemilih paling ramai dengan 34,955 pemilih dan majoritinya berusia 30 hingga 39 bersamaan 25.02 peratus.