Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Kota Anggerik, Yaakob Sapari menegaskan beliau tetap menyokong Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Azizah dinamakan sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu.

Yaakob juga menegaskan tidak ada mana-mana pihak datang berbincang dengan beliau untuk dicalonkan sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu.

"Tidak ada mana-mana pihak yang datang berbincang dengan saya mengenai pencalonan sebagai Menteri Besar Selangor dan kalau ditawarkan pun saya menolak.

"Saya tetap menyokong Presiden PKR, Wan Azizah dicalonkan sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu," katanya ketika dihubungi Astro AWANI.

Nama Yaakob dan Adun Ijok Dr Idris Ahmad disebut-sebut sebagai dua calon PKR yang disenaraikan oleh PAS untuk jawatan Menteri Besar Selangor yang baharu.

Spekulasi PAS menamakan Yaakob dan Dr Idris ini timbul setelah, parti itu dikatakan tidak mencalonkan Dr Wan Azizah dan Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali untuk diperkenankan sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu oleh pihak istana.

Semalam, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali mengesahkan partinya menghantar tiga nama calon kepada pihak Istana Selangor.

Mustafa berkata PAS menyerahkan nama dua calon PKR dan seorang calon PAS kepada pihak istana untuk diperkenankan sebagai pengganti Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Bagaimanapun Mustafa tidak menyebut nama ketiga-tiga Adun berkenaan.

"Buat masa ini nama tu biarlah dulu," katanya.

Sementara PKR pula dilaporkan akan bertindak sewajarnya dalam tempoh 48 jam untuk mencari penyelesaian isu Menteri Besar Selangor.