KUALA LUMPUR: Syed Saddiq Syed Abdul Rahman hari ini 'memulangkan paku buah keras' kepada Angkatan Muda Keadilan (AMK) kerana mendakwanya cuba "mengalihkan tiang gol" selepas usul tergempar bagi membincangkan skandal kapal tempur pesisir (LCS) ditolak Dewan Rakyat, minggu lalu.

Ahli Parlimen Muar itu berkata, beliau pelik kerana sebelum pilihan raya umum (PRU) berlangsung, AMK adalah antara kumpulan yang lantang menyuarakan mengenai isu LCS, tetapi kini seolah-olah cuba 'membisu dan memekakkan telinga'.

"(Tetapi) yang pelik dan ajaibnya, orang sama yang tuntut perkara ini, kini ingin mengambil tindakan ke atas saya kerana membangkitkan isu LCS," katanya dalam sidang media di lobi Parlimen pada Isnin.

Jelas Syed Saddiq lagi, AMK juga antara yang bersungguh-sungguh berkempen pada PRU lalu, dengan menuduh beberapa menteri yang kini sudah berada dalam Kerajaan Perpaduan.

"Orang sama berkempen mengatakan bahawa LCS ini lebih teruk rasuah dan penyelewengan daripada 1MDB, orang sama yang tidak tunggu pun perbahasan siasatan dilaksanakan, untuk kata kita menang, kita tangkap dan humban pemimpin-pemimpin utama (yang terlibat dalam isu LCS) ke dalam penjara.

"Saya tidak kata pun perkara ini (humban dalam penjara),  (tetapi) yang saya mohon proses yang betul iaitu kita adakan perbahasan di Parlimen, dan isu sama yang dituntut sebelum pilihan raya.

"Kita (pembangkang ketika itu) letakkan beberapa tuduhan ke atas beberapa menteri utama yang kini dalam kerajaan, dan ingin penjarakan mereka.

"Tetapi bila kita ingin tahu perkara ini secara mendalam, kita lupakan dan diamkan, bisukan mulut, pekakkan telinga serta butakan mata," tambahnya lagi.

Syed Saddiq balas kenyataan AMK berhubung usul LCS


Dalam masa sama, bekas Menteri Belia dan Sukan itu menjawab teguran Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Johari Abdul yang antaranya mengatakan beliau tidak bersikap adil terhadap alasan penolakan usul tergempar LCS.

Jelas Presiden Parti Ikatan Demokratik Malaysia (MUDA) itu, beliau menghormati institusi Speaker tetapi menegaskan usul tergempar LCS sangat terperinci, dan ia disifatkan berkepentingan orang ramai serta perlu disegerakan.

"Saya dah kongsikan (dalam surat) mengapa ini kepentingan orang ramai, dan mengapa ia perlu disegerakan kerana dalam tempoh satu minggu kos LCS dinaikkan tambahan sebanyak RM2.2 bilion dan jumlah kapal dikurangkan dalam tempoh satu minggu.

"Itu mengapa ia perlu disegerakan dan mengapa ini isu kepentingan orang ramai. Saya rasa semua orang tahu dan bersetuju ini melibatkan RM11.2 bilion duit rakyat dan projek ditangguh berkali-kali serta tiada tangkapan besar (individu yang dituduh)," ujarnya lagi.

Syed Saddiq juga menambah, beliau tidak melakukan serangan peribadi kepada Johari seperti yang dilakukan ahli-ahli Parlimen pada persidangan penggal lalu, yang mengeluarkan kata-kata kesat kepada Speaker Dewan Rakyat ketika itu.