TAWAU: Semua pihak diminta berhenti memfitnah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kukusan, Rina Jainal yang kononnya menerima imbuhan untuk menyertai Parti Harapan Rakyat Sabah (Harapan Rakyat).

Presidennya, Tan Sri Liew Yun Fah berkata, tindakan Rina yang keluar daripada Parti Warisan (Warisan) dan menyertai Harapan Rakyat tidak menerima sebarang imbuhan daripada mana-mana pihak.

Menurutnya, Rina perlu diberi peluang untuk membuktikan kepada rakyat bahawa beliau seorang wakil rakyat yang bekerja dan menjaga dengan baik kawasan Kukusan.

"Bagi saya Rina seorang yang berani kerana menyertai parti saya sebuah parti kecil dan diterajui pemimpin Cina, saya telah mengingatkan dia (Rina) akan ditohmah dan difitnah nanti.

"Seorang ahli politik sekiranya mahu mengambil keputusan berpindah ke parti lain adalah satu tindakan yang sangat berat dan susah, tetapi dia (Rina) berani buat.

BACA: Politik Sabah: Rina Jainal keluar Warisan

“Kita bagi tempoh tiga bulan, jika dia tidak boleh bekerja dan hanya bercakap sahaja, barulah kita fitnah Rina keluar parti untuk cari keuntungan, tapi kalau dia bekerja beri sokongan padu kepadanya,” katanya pada sidang media bersama Rina di sini pada Selasa.

Sementara itu, Rina berkata beliau sudah bersedia berdepan tohmahan dan rintangan selepas membuat keputusan untuk beralih kepada sebuah parti tempatan yang kecil, namun bertumpu kepada isu di Tawau.

"Saya sedar saya orang baharu berpolitik dan Warisan adalah perjuangan awal saya tetapi perjuangan itu saya teruskan bersama Harapan Rakyat dan saya memperjuangkan ‘Sabah for Sabahan’," katanya. 

Beliau menjelaskan, penyertaan dalam Harapan Rakyat walaupun ia parti yang kecil dibuat kerana melihat gerak kerja membantu rakyat lebih mudah disebabkan presiden parti itu tinggal di Tawau.

Rina berkata pelbagai program yang dirancang sebelum ini untuk kawasan Kukusan akan diteruskan dari semasa ke semasa.

Politik Sabah | Rina Jainal keluar Warisan, sertai Harapan