IPOH: DAP berpendapat Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) tidak sesuai diadakan bulan ini kerana perayaan Deepavali akan berlangsung tidak lama lagi.

Setiausaha Agungnya,  Anthony Loke, berkata tarikh PRU15 perlu mengambil kira sensitiviti perayaan kaum di negara ini.

Menurutnya, adalah lebih baik PRU15 diadakan selepas tamat tempoh penggal Parlimen bersama-sama dengan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang sekali gus boleh menjimatkan kos.

“Kalau di akhir penggal, semua terpaksa bubar, tak perlu tanya siapa pun, tidak payah berunding pun sebab kita tinggal beberapa bulan sahaja.

"Mengapa kita tak tunggu sampai habis penggal sebab sekarang ini musim tengkujuh. Kalau dia buat pada bulan ini, dia juga tak hormat kepada kaum India," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen Tahunan DAP Perak Kali ke-21 di sini, hari ini.

Pada 30 September, Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO mencapai ketetapan bahawa pembubaran Parlimen perlu dilakukan dalam masa terdekat bagi membolehkan PRU15 diadakan tahun ini.

Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan berkata, berdasarkan keputusan itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob akan mempersembahkan tarikh pembubaran kepada Yang di-Pertua Agong selaras Perkara 40(1) Perlembagaan Persekutuan.