KUALA LUMPUR: Pemilihan Datuk Seri Ab Rauf Yusoh sebagai Ketua Menteri Melaka yang baharu mungkin bertitik tolak daripada keperluan untuk melakukan perubahan.

Felo Kursi Institusi Raja Raja Melayu UiTM, Mujibu Abd Muis berkata selepas kekalahan teruk Barisan Nasional pada Pilihan Raya Umum yang lalu, kemungkinan terdapatnya desakan tertentu bagi menukar percaturan.

"Desas-desus nama Ab Rauf disebut jadi ketua menteri sudah lama kedengaran selepas pilihan raya negeri, tetapi pemilihan Datuk Seri Sulaiman Md Ali sebelum ini tepat, mengikut keperluan waktu itu.

"Tetapi khabar angin berterusan, Ab Rauf akan ganti jadi Ketua Menteru, walaupun dinafikan berkali-kali. Kronologi ini mungkin atas desakan tertentu, percaturan serta keperluan perubahan parti yang mengalami kemerosotan teruk dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) di mana BN gagal memperoleh sebarang kerusi di enam Parlimen Melaka.

"Ia menjadi titik tolak kepada perubahan, apatah lagi selepas berlaku perubahan kepimpinan Umno, sudah tentu ini dianggap tindakan yang akan memperkukuhkan sokongan kepada pemerintahan pusat selepas UMNO melakukan pembersihan," katanya dalam Buletin AWANI khas, pada Jumaat.


[TERKINI] Istiadat Angkat Sumpah Ketua Menteri Melaka ke-13

Mujibu juga menjelaskan, tugas paling penting Ab Rauf selepas ini adalah untuk memperjelaskan hala tuju dan perancangan bagi memberi keyakinan kepada rakyat.

"Sebagai ketua menteri, beliau perlu jelaskan hala tuju dan perancangan kepada negeri bagi memastikan matlamatnya jelas dan rakyat dapat gambaran tentang corak kepimpinan, adakah berbeza dengan terdahulu atau pun yang bertukar hanya ketua menteri tetapi perancangan masih sama.

Ab Rauf mahu jadikan Melaka mesra perniagaan, pelaburan

"Ini penting bagi menanam keyakinan dan beri perancangan jelas dan difahami. Kita juga akan lihat siapa yang akan mengisi jawatan exco dan apakah akan berlaku Kerajaan Perpaduan di Melaka.

"Kalau kerjasama (kerajaan perpaduan) diteruskan di peringkat negeri, sudah tentu majoriti dan kekukuhan kerajaan bertambah kuat," tambahnya.

Ab Rauf yang merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjung Bidara, mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Melaka Ke-13 di Pejabat Yang Dipertua Negeri Melaka, Seri Negeri, Ayer Keroh di sini, kira-kira pukul 3.33 petang tadi.

Ia susulan peletakan jawatan Sulaiman sebagai Ketua Menteri pada Rabu.