UMNO Negeri Kelantan sedang ghairah dan bernafsu untuk merampas semula negeri tersebut daripada PAS.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Ahmad Jazlan Yaakub menegaskan kerajaan negeri sekarang lemah selepas ketiadaan dua tokoh penting dalam pentadbiran sebelum ini, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Datuk Husam Musa.

"Selama 26 tahun, kalau nak cakap soal bersedia saya yakin kita (UMNO Kelantan) jauh lebih bersedia kerana kemelut dalaman PAS terlalu parah," katanya pada sidang media selepas merasmikan Karnival Keselamatan Makanan di RTC Tunjung, di sini, hari ini.

Kelesuan akibat daripada perpecahan PAS negeri itu sedikit sebanyak telah mengikis keyakinan rakyat termasuk isu pemecatan Husam yang dilihat orang kepercayaan Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz.

Tambahnya, kerajaan negeri pimpinan Menteri Besar Datuk Ahmad Yakob dilihat gagal meneruskan legasi kepimpinan Nik Abdul Aziz.

Ahmad Jazlan yang juga Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah berkata, UMNO Kelantan diterajui Datuk Seri Mustapa Mohamed sudah bersedia dengan pelan penyelesaian kepada masalah-masalah rakyat yang gagal ditangani oleh pentadbiran sekarang.

Antara masalah yang masih membelenggu masyarakat Kelantan ialah isu pengurusan dan bekalan air bersih, infrastruktur jalan raya, isu tanah dan sebagainya.

"Kita bernafsu dan bertenaga untuk bela rakyat, kita bernafsu dan bertenaga bukan untuk menipu rakyat, kalau bubar hari ini kita bersedia kalau rakyat bagi kepercayaan kita akan memerintah," ujarnya.

Baru-baru ini, Menteri Besar Datuk Ahmad Yakob menolak gesaan Ahmad Jazlan supaya membubarkan DUN lebih awal.

Menurut Ahmad Yakob, kerajaan PAS Kelantan masih kuat dan mampu meneruskan pentadbiran.