KUALA LUMPUR: Setelah empat tahun, ratu luncur air negara Aaliyah Yoong Hanifah kembali bersedia mempamerkan aksi cemerlang di pentas dunia, pada Kejohanan Waterski Dunia Bawah 21 tahun (B-21) di Boca Laguna, Mexico dari 13-17 Jun.

Kali terakhir peluncur yang kini berusia 20 tahun itu bertanding dalam Kejohanan Waterski Dunia 2019 ialah di Putrajaya, ketika beliau berada dalam prestasi terbaik untuk menduduki tempat 10 teratas dalam acara tricks terbuka wanita serta acara keseluruhan, meskipun baru menginjak usia 16 tahun, sebelum aktiviti luncur air terjejas teruk akibat pandemik COVID-19.

Ternyata kali ini, beliau berharap melalui kematangan dirinya, dia berupaya mempamerkan potensi diri yang sebenar dan berharap dapat meraih podium di Mexico nanti.

Bagaimanapun, Aaliyah, yang terpaksa mengimbangi antara pelajaran dan aktiviti sukan sejak mendaftar di Florida Southern College awal tahun ini, sentiasa berpijak di yang nyata bumi.

"Saya sukar mengimbangi antara latihan luncur air dengan pengajian di universiti kerana ini adalah semester pertama saya di universiti," kata Aaliyah, yang tiba di Mexico beberapa hari lalu ditemani jurulatih lamanya dari Chile, Larry Gisler.

"Bagaimanapun, saya sememangnya sangat gembira dengan keputusan akademik saya kerana amat penting bagi saya untuk bekerja keras demi penaja yang menyokong kemajuan kerjaya dan pelajaran saya sama ada di universiti mahupun bidang sukan," katanya dalam satu kenyataan.

Di atas kertas, Aaliyah mempunyai peluang yang sama kerana dia kini menduduki tempat kedua dalam acara tricks dan keseluruhan, dan di tempat ketiga dalam disiplin jump dalam ranking Dunia Bawah-21 Kejohanan Dunia Ski Air dan Papan Luncur Antarabangsa (IWWF).

Persekutuan Ski Air dan Papan Luncur Malaysia (MWWF) telah mendaftarkannya dalam ketiga-tiga disiplin- ticks, slalom dan jump - supaya dia juga boleh bersaing untuk memburu pingat dalam kategori keseluruhan dan lompatan sebagai tambahan kepada acara tricks kegemarannya.

Ketua Jurulatih MWWF Hanifah Yoong berkata walaupun ia bakal menjadi satu cabaran buat Aaliyah untuk memiliki kekuatan fizikal dan mental untuk bersaing dalam ketiga-tiga acara berkenaan, namun beliau tetap percaya Aaliyah mampu melakukannya dengan baik.

"Aaliyah telah meningkat begitu ketara dalam disiplin jump dan kami tidak boleh menggugurkan sebarang acara kerana dia kini menuju ke kedudukan podium untuk acara keseluruhan dan jump. Saya rasa peluang terbaik beliau mungkin menerusi keseluruhan berbanding disiplin tricks," tambahnya.

-- BERNAMA