SELEPAS tewas di tangan Laos pada penentuan juara Kumpulan B Piala AFF sebelum ini telah mengundang cemuhan segelintir peminat-peminat bola sepak Malaysia.

Namun itu tidak melemahkan semangat anak didik Hassan Sazali Waras sebaliknya mereka terus bangkit dan telah buktikan kemampuan mereka ketika menewaskan Vietnam U19 pada peringkat separuh akhir dengan jumlah jaringan yang besar. Ini juga telah menunjukkan kekuatan mental mereka apabila menghadapi tekanan daripada segelintir peminat.

Pujian harus diberikan kepada pemain-pemain muda Harimau Malaya ini apabila berjaya membuktikan bahawa mereka boleh lakukan walaupun semua mengetahui bahawa Vietnam adalah sebuah pasukan yang baik dari segi teknikal dan fizikal mereka. Lihat bagaimana semangat berpasukan yang kuat dan keinginan yang tinggi untuk mencipta kemenangan dengan konsisten dipamerkan Harimau Muda ini. Dari minit pertama mereka terus bekerja dengan memberi tekanan pada lawan sehingga lawan sukar untuk mendominasi permainan.

Itulah intipati kejayaan skuad bawah 19 Malaysia setelah mereka menghadapi pelbagai dugaan dan rintangan semasa pertandingan terutama daripada peminat-peminat sendiri. Keharmonian didalam pasukan juga banyak membantu skuad ini. Dimana mereka sentiasa bersatu dalam apa jua keadaan sekali pun itu boleh dilihat dari setiap aktiviti yang dilakukan melalui raut wajah dan pergerakkan badan mereka. Keceriaan ini perlu dikekalkan untuk memastikan mereka terus mengekalkan momentum sehingga perlawanan akhir nanti.

Kepada peminat-peminat teruslah mendukung pemain-pemain muda negara ini kerana mereka mempunyai bakat untuk terus mengangkat martabat bola sepak negara. Mereka ini memerlukan sokongan daripada peminat untuk terus meningkatkan kualiti kemampuan diri. Kita perlu yakin dengan anak-anak muda ini kerana mereka semua ini mempunyai teknikal individu yang baik. Begitu juga dengan pengurusan jurulatih, mereka juga memerlukan sokongan daripada peminat-peminat untuk memberi semangat kepada mereka untuk mencari idea dalam mencorakkan permainan nanti. Sama-samalah kita percaya pada kemampuan skuad Harimau Muda ini dan pengurusan kejurulatihan untuk terus mencipta kejayaan di perlawanan akhir nanti.

*Artikel asal disiarkan di Stadium Astro