MIKEL Arteta telah menjemput Arsene Wenger untuk kembali ke Arsenal selepas dia meluahkan Gunners 'akan gembira dengan kehadirannya'.

Wenger dilantik sebagai pengurus Arsenal pada 1996, memimpin Gunners untuk merangkul tiga gelaran Liga Perdana Inggeris dan tujuh Piala FA sebelum meninggalkan kelab pada 2018.

Bekas pengendali kelahiran Perancis itu kini berkhidmat sebagai ketua pembangunan bola sepak global FIFA, bertindak sebagai ketua badan induk bola sepak dunia.

Arteta bermain di bawah Wenger selama lima tahun sebelum bersara pada 2016 dan mengambil peranan sebagai jurulatih bersama Manchester City, sebelum menerima tugas pengurusan pertamanya di Arsenal pada Disember 2019.

Selepas bertemu pemain berusia 72 tahun itu pada tayangan perdana filemnya 'Arsene Wenger: Invincible' baru-baru ini, Arteta menyatakan dia akan mengalu-alukan bekas pengurusnya Wenger kembali ke kelab itu dengan segera.

"Terdapat komunikasi, saya melihatnya dan bercakap dengannya ketika kami pergi menonton filemnya. Sangat gembira dapat bertemu Wenger, berbual dan semoga kami dapat membawanya semula ke Arsenal," kata Arteta.

"Saya fikir dia akan berseronok melihat persekitaran yang boleh dia cipta di sekelilingnya.

"Sangat bagus apabila dia datang ke tempat ini kerana rasa hormat dan kekaguman semua orang di kelab itu kerana apa yang telah dia lakukan buat Arsenal."

Arsenal sedang bersiap sedia untuk menentang pasukan bergelut, Newcastle United esok, setelah memenangi 16 daripada 17 pertemuan terakhir Liga Perdana Inggeris dengan pasukan yang kendalian Eddie Howe.