KUALA LUMPUR: Penyandang jaguh Olimpik, Viktor Axelsen mengatasi sokongan padu tuan rumah serta pemain nombor satu negara Lee Zii Jia untuk merangkul gelaran kedua pada aksi final Masters Malaysia di Axiata Arena Bukit Jalil di sini semalam.

Axelsen, pemain nombor satu dunia mengambil masa 63 minit untuk menewaskan Zii Jia, pemain ranking ke-10 dunia dengan keputusan 21-6, 20-22, 21-23, sekali gus mengulangi pencapaian pada edisi 2018.

Kemenangan itu juga membantu pemain Denmark itu merangkul gelaran pertama tahun ini serta menamatkan kemarau gelaran selama lima bulan selepas kali terakhir memenangi kejuaraan siri Jelajah Akhir Dunia 2023 di Hangzhou, China pada Disember tahun lalu.

Penantian Zii Jia untuk merangkul kejuaraan sulung di laman sendiri berlarutan serta gagal .dalam misi untuk merangkul gelaran kedua berturut-turut selepas menjuarai Terbuka Thailand, Ahad lalu.

Pencapaian terbaik Zii Jia dalam Malaysia Masters ialah penampilan separuh akhir pada 2020 apabila tewas kepada juara Kento Momota dari Jepun manakala mara ke suku akhir pada 2019.

Setelah melebarkan rekod kemenangannya menentang Zii Jia kepada tujuh dalam 10 perlawanan, Axelsen mengakui bekas juara All England itu dan penyokong tuan rumah yang partisan meletakkannya di bawah banyak tekanan.

"Saya rasa Zii Jia mungkin sedikit letih selepas bermain banyak perlawanan sejak dua minggu lalu, tetapi saya masih fikir dia bermain dengan hebat. Hanya pada bahagian kedua set ketiga, saya merasakan dia mungkin relax seketika.

"Saya menampil permainan hebat walaupun bukan mudah untuk bermain dengan seluruh Malaysia menentang anda. Saya berasa sangat baik dari segi fizikal, semuanya kelihatan agak baik menjelang Sukan Olimpik.

"Buat masa ini, saya tidak mahu melihat terlalu jauh ke hadapan. Saya tidak mahu memikirkan minggu depan. Saya hanya mahu menikmati kemenangan ini dan pulih sebelum meneruskan dari sana,"katanya selepas majlis penyampaian hadiah.

Selaku juara, Axelsen membawa pulang hadiah wang tunai berjumlah US$31,500 (RM148,191) manakala Zii Jia yang terpaksa berpuas hati dengan naib juara US$15,960 (RM75,083).

Reaksi kecewa Zii Jia selepas tewas kepada Axelsen pada pusingan akhir perlawanan Kejohanan Badminton Masters Malaysia Axiata Arena semalam. --fotoBERNAMA

Sementara itu, Zii Jia berkata bermain 10 perlawanan dalam masa dua minggu di Terbuka Thailand dan Masters Malaysia telah banyak mengajarnya dan membantunya mendapat lebih banyak pendedahan menjelang Sukan Olimpik Paris 2024, yang dijadualkan dari 26 Julai hingga 11 Ogos ini

"Saya masih di landasan untuk mencari prestasi terbaik... perlu terus menilai peningkatan dan masih cuba mencari versi terbaik diri saya... Saya ada tiga lagi kejohanan untuk diuji (sebelum Paris).

"Walaupun berada dalam keadaan cergas, ia belum tentu boleh menang lagi kerana Axelsen seorang pemain hebat. Saya memberikan yang terbaik ...sudah tentu sedih," katanya.

Kali terakhir wakil perseorangan lelaki negara muncul juara di Masters Malaysia adalah menerusi Datuk Lee Chong Wei pada edisi 2016.

Terdahulu, pasangan Denmark, Kim Astrup-Anders Skaarup Rasmussen merangkul kejuaraan beregu lelaki selepas menewaskan Jin Yong-Na Sung Seung dari Korea Selatan 21-18, 21-14 pada aksi final.

-- BERNAMA